H παγκόσμια αγορά αεροταξί εκτιμάται ότι θα εμφανίζει έως το 2032 ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξεως του 15,3% και αξία άνω των 4 δισ. ευρώ.
Περισσότεροι από 80.000 εκατομμυριούχοι βρίσκονται στην Ελλάδα, ενώ σημαντικός είναι ο αριθμός των ατόμων που διαθέτουν περιουσία από 500.000 έως 1 εκατ. ευρώ. Ο πληθυσμός των εύπορων ανθρώπων ενισχύεται, παροδικά, λόγω της επίσκεψης στη χώρα ομογενών αλλά και ξένων υψηλής εισοδηματικής κατηγορίας.
Τα δεδομένα αυτά, σε συνδυασμό με την εντεινόμενη στροφή, παγκοσμίως, σε ποιοτικότερες ταξιδιωτικές εμπειρίες, τροφοδοτούν τη ζήτηση για αεροταξί, μικρά δηλαδή μεγέθους αεροσκάφη που πραγματοποιούν σύντομες πτήσεις. Τέτοιου είδους υπηρεσίες επιδιώκουν, τουλάχιστον, από το 2009 να προσφέρουν τα υδροπλάνα που φιλοδοξούν να συρρικνώσουν την απόσταση από την Πάτρα έως τα Ιωάννινα σε περίπου μισή ώρα. Ωστόσο, με το εγχείρημα των πτήσεων με αμφίβια αεροσκάφη να παραμένει μετέωρο, νέοι παίκτες έρχονται να ικανοποιήσουν τη ζήτηση για VIP μετακινήσεις.
Η εταιρεία Hoper αποτελεί την πρώτη στην Ελλάδα και από τις λιγοστές παγκοσμίως που πραγματοποιούν προγραμματισμένες πτήσεις με αεροσκάφη, προς 11 προορισμούς. Εξυπηρετεί δηλαδή την Αθήνα και δέκα ελληνικά νησιά του Αιγαίου, τη Σαντορίνη, τη Μύκονο, την Αντίπαρο, την Ιο, την Κέα, την Πάτμο, τη Σίφνο, τις Σπέτσες, την Τήνο και τη Φολέγανδρο.
Προχωράει το εγχείρημα για πτήσεις με eVTOLs στην Ελλάδα
Η εταιρεία, που ανήκει στην αδειοδοτημένη από το 2020 Airpower, στηρίζει τις προσδοκίες της για εμφάνιση ρυθμών ανάπτυξης στην αυξανόμενη ζήτηση για υπηρεσίες αεροταξί. Ωστόσο, οι υψηλές δαπάνες που αφορούν, ως επί το πλείστον, το κόστος καυσίμου και τα έξοδα συντήρησης δυσχεραίνουν την εμφάνιση κερδών. Τις παραμέτρους αυτές φαίνεται να έχουν λάβει υπόψη κατά τη διαμόρφωση του χρηματοοικονομικού μοντέλου οι ιδρυτές της εταιρείας, ο διευθύνων σύμβουλος της Hoper και πρώην επικεφαλής της MarineTraffic Δημήτρης Μέμος, ο CEO της «Πλαίσιο» Κώστας Γεράρδος, ο Partner της Saronic Ferries Γιώργος Παπαϊωαννίδης και η συμβουλευτική εταιρεία BORRN, με επικεφαλής τη Ματίλντα Νατάν.
Η διάρκεια της πτήσης είναι από 8 λεπτά (π.χ. Τήνος – Μύκονος) έως 48 λεπτά (π.χ. Αθήνα – Αντίπαρος), με την ελάχιστη τιμή του ναύλου να ξεπερνάει τα 200 ευρώ ανά κατεύθυνση και να μεταβάλλεται βάσει της ζήτησης. Ενδεικτικά, η απλή μετάβαση από την Αθήνα στην Μύκονο, σήμερα Κυριακή, κοστίζει 410 ευρώ, με την αεροπορική να συνδέει την πρωτεύουσα με το Νησί των Ανέμων δύο φορές την εβδομάδα τον Ιούλιο και τρεις τον Αύγουστο.
Επίσης, η διάρκειας 37 λεπτών πτήση –εκτελείται καθημερινά– από την Πάτμο προς τη Μύκονο κοστίζει 360 ευρώ. Ποιοι επιλέγουν προγραμματισμένες πτήσεις με ελικόπτερο; Ελληνες που μεταβαίνουν σε κάποιο νησί είτε για επιχειρηματική συνάντηση είτε για να παραστούν σε εκδηλώσεις, όπως ένας γάμος, και, βέβαια, ξένοι (εύποροι) τουρίστες που επιθυμούν να εξοικονομήσουν χρόνο.
Κατά τους αναλυτές, η αγορά αεροταξί είναι παγκοσμίως σε άνθηση και εκτιμάται πως θα εμφανίζει έως το 2032 ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης της τάξεως του 15,3% και αξία άνω των 4 δισ. ευρώ.Mute
Με χρονικό ορίζοντα τα τέλη του 2026, πραγματικότητα αναμένεται να αποτελέσουν οι πτήσεις μέσω ηλεκτροκίνητων αεροσκαφών κάθετης απογείωσης και προσγείωσης (eVTOLs) στην Ελλάδα. To εγχείρημα υλοποιεί ο όμιλος Libra Group, ο οποίος μέσω της θυγατρικής του Aria Hotels θα προχωρήσει στην κατασκευή και λειτουργία αριθμού vertiports που θα υποστηρίζουν τα eVTOLs. Για τον σκοπό αυτό, πρόσφατα, συστάθηκε η Aria Wings, που θα αναλάβει να φέρει εις πέρας το σύνολο των απαιτούμενων διαδικασιών. Σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του εγχειρήματος διαδραματίζει η δημιουργία και αδειοδότηση των vertiports, των εγκαταστάσεων που παραπέμπουν σε ελικοδρόμιο, αλλά έχουν διαφορετικές προδιαγραφές. Κατά πληροφορίες, η Aria Hotels θα δημιουργήσει τις πρώτες τέτοιου είδους εγκαταστάσεις στην Αθήνα, στις Κυκλάδες, στα Επτάνησα, στην Κρήτη και στη Βόρεια Ελλάδα.
kathimerini.gr