Δέκα δράσεις για την επανεκκίνηση της τουριστικής βιομηχανίας ζητεί από την κυβέρνηση ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων. Ο τουρισμός είναι το μεγάλο ερωτηματικό της επόμενης ημέρας από την πανδημία και στις Κυκλάδες επικρατεί μεγάλος προβληματισμός.
Το σχέδιο αποκαλύπτει επιστολή που απέστειλε στον πρωθυπουργό ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος, σε συνέχεια των συζητήσεων που είχαν για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στον τουρισμό, εξαιτίας του COVID-19.
Οι προτάσεις του ΣΕΤΕ έχουν ως εξής:
1. Σχέδιο επανεκκίνησης: να υπάρξει κοινή πανευρωπαϊκή γραμμή. Τουρισμός και μεταφορές δεν θα μπορέσουν να λειτουργήσουν χωρίς κοινά ευρωπαϊκά πρωτόκολλα για ελεγχόμενες υγειονομικά μετακινήσεις.
2. Στοχευμένη καμπάνια προβολής με συνεργασία υπουργείου Τουρισμού-ΕΟΤ-MarketingGreece. Ηδη, η συνεργασία αυτή, με τη συμβολή του CCO της κυβέρνησης, Στηβ Βρανάκη, έδειξε το πρώτο θετικό δείγμα γραφής με την προσπάθεια του «Greece from Home», ενώ οι νομοθετικές πρωτοβουλίες του επόμενου διαστήματος θα την ενισχύσουν περισσότερο.
3. Μείωση του ΦΠΑ από 1/6/2020 και για όσο χρόνο χρειαστεί να ανακτηθεί το χαμένο έδαφος: της διαμονής στο 6%, όλης της εστίασης στο 13%, της υπηρεσίας του τουριστικού πακέτου στο 13%, των εγχώριων μεταφορών στο 13% και παραμονής του θαλάσσιου τουρισμού στο 12%.
4. Προγράμματα επιδότησης εργασίας και εργαζομένων από την επανεκκίνηση της οικονομίας και για όλο το 2020: επιδότηση εργοδοτικών εισφορών (αναλογικά με τη συνεισφορά και του εργαζομένου) και συμπληρωματικών επιδομάτων στη λογική του Kurtzarbeit. Επιπλέον, δεδομένου ότι πολλές από τις εποχικές επιχειρήσεις δεν θα καταφέρουν να λειτουργήσουν φέτος, μεγάλο μέρος των περίπου 700.000 εργαζομένων του τουρισμού, θα παραμείνει άνεργο. Χρειάζεται δίχτυ προστασίας και διεύρυνση του ταμείου ανεργίας. Ειδικά για φέτος, οι καταληκτικές ημερομηνίες πρόσληψης –προβλεπόμενες από τις συμβάσεις εργασίας– (από 15/5 στις περισσότερες περιοχές έως και 10/6), δεν πρέπει να ισχύσουν και οι προσλήψεις να ξεκινούν με το άνοιγμα της επιχείρησης σταδιακά.
5. Μη καταβολή προκαταβολής φόρου εισοδήματος για το 2020.
6. Αναστολή του τέλους διανυκτέρευσης που επιβαρύνει τον πελάτη.
7. Εργαλεία ρευστότητας για την επανεκκίνηση των επιχειρήσεων. Εχει ήδη ανακοινωθεί το εγγυοδοτικό (εγγυήσεις ύψους έως 2 δισ. ευρώ της Αναπτυξιακής Τράπεζας), που με τη μόχλευση μπορεί να φτάσει τα 7 δισ., ενώ ενημερωθήκαμε για άτοκα δάνεια του ΤΕΠΙΧ έως του ποσού των 500.000 ευρώ ανά επιχείρηση. Να εξαντληθούν όλες οι δυνατότητες παρόμοιας χρηματοδότησης, από το εσωτερικό και το εξωτερικό.
8. Μη καταβολή δόσεων δανείων για όλο το 2020 και μετάθεσή τους στο τέλος της διάρκειας του δανείου με έναν χρόνο επέκταση.
9. Επαναφορά ΕΣΠΑ με δυνατότητα επιδότησης επιλέξιμων επενδύσεων κατασκευών, τεχνολογίας και υπηρεσιών, για όλα τα μεγέθη επιχειρήσεων.
10. Ειδική ανταγωνιστικότητα χρεώσεων υποδομών 2020-2021. Το οικοσύστημα των αερομεταφορών (αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, επίγεια εξυπηρέτηση, κ.λπ.), χρήζει ιδιαίτερης προσοχής. Περίπου 22 εκατ. επιβάτες από το σύνολο των 33 εκατ. αφίξεων του 2019 έρχονται με αεροπλάνο. Πρέπει να βοηθηθούν τα δίκτυα/υποδομές/εταιρείες επιβατικών μεταφορών, λαμβάνοντας υπόψη ότι κάθε εταιρεία είναι ειδική περίπτωση. Τα αεροδρόμια έχουν σημαντικό ρόλο στη δυνατότητα ανάκαμψης του τουρισμού. Πρέπει, λοιπόν, να εξεταστεί η δυνατότητα χρήσης των κονδυλίων που εισπράττει ετήσια το κράτος από τις συμβάσεις παραχώρησης, ή/και να εξεταστεί η δυνατότητα παράτασης των συμβάσεων παραχώρησης, αλλά και κάθε δημιουργική λύση, προκειμένου να εξασφαλιστεί αφενός η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και αφετέρου η αύξηση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου.