Προϋπολογισμός 2024: Αντί να παρουσιαστούν οι 107 προεκλογικές δεσμεύσεις,ακούσαμε 7 λάθη του παρελθόντος
ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2024: ΑΝΤΙ ΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΟΥΝ ΟΙ 107 ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΕΣ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΜΑΣ, ΑΚΟΥΣΑΜΕ 7 ΛΑΘΗ ΤΟΥ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΟΣ!
ΟΡΑΜΑ Ή ΤΑΚΤΙΚΗ;
Με θλίψη και έκπληξη διάβασα την τοποθέτηση του νέου αντιδημάρχου οικονομικών, κατά τη συνεδρίαση της έγκρισης του προϋπολογισμού για το έτος 2024.
Θα περίμενε κανείς να ακούσει την στόχευση, τις προτεραιότητες και το όραμα της νέας δημοτικής αρχής. Τον αναπτυξιακό και κοινωνικό χαρακτήρα της πολιτικής που θα εφαρμοστεί για το έτος 2024. Αντί αυτών ταξιδέψαμε σε άλλες εποχές ακούγοντας το αφήγημα της «καμένης γης» και της καταστροφολογίας. Στοιχεία βέβαια που ταυτίζονται απόλυτα με τον παλαιοκομματισμό των εμπνευστών του.
Ασφαλώς δεν θα αναφερθώ σε όλα τα αναφερόμενα σημεία παρά μόνο στο τμήμα που αφορά τις αρμοδιότητές μου ως τέως αντιδήμαρχος και ειδικότερα στο θέμα των εσόδων και συγκεκριμένα:
ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΟΙ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΙΕΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ
Σχετικά με την απόκλιση των ανταποδοτικών τελών. Θα ήθελα να ενημερώσω ότι πάντα ίσχυε η δυνατότητα απόκλισης και κάλυψης των δαπανών της καθαριότητας και από άλλες πηγές εσόδων έως και 10%. Ωστόσο, τα κόστη των υπηρεσιών καθαριότητας, η αύξηση της τιμής των καυσίμων, οι μεγάλες εισφορές προς τους συνδέσμους ΦΟΔΣΑ μαζί με το κόστος ταφής των απορριμμάτων (για τον δήμο Μυκόνου το 2024 είναι 2.794.599,94), η αύξηση του ενεργειακού κόστους, οδήγησε σε αδιέξοδο πάρα πολλούς δήμους στην κατάρτιση των ανταποδοτικών τελών. Πιο απλά, δεν μπορούσαν οι δήμοι να τηρήσουν την οδηγία και να κάνουν τόσες δαπάνες για την καθαριότητα και τον ηλεκτροφωτισμό, όσα ήταν τα έσοδα από τις ανταποδοτικές υπηρεσίες.
Ως εκ τούτου η ΚΕΔΕ συντεταγμένα διεκδίκησε τη δυνατότητα κάλυψης δαπανών και από «ανειδίκευτα» έσοδα. Το αίτημα της ΚΕΔΕ, έγινε δεκτό από το Υπουργείο Εσωτερικών και έτσι η συνθήκη αυτή ισχύει από το 2021 και καθώς συνεχώς ανανεώνεται ισχύει και για το 2024 και ασφαλώς καμία ένδειξη δεν υπάρχει ότι θα είναι η τελευταία χρονιά εφαρμογής της. Η συνθήκη λοιπόν αυτή εφαρμόζεται στους περισσότερους δήμους της Ελλάδας.
Αν όμως η νέα δημοτική αρχή θεωρούσε τόσο σημαντικό την ισοσκέλιση (έσοδα=έξοδα) ανταποδοτικών τελών θα μπορούσε να το κάνει κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού, που μόνο ανάγκης δεν είναι αφού υπήρχαν τρεις μήνες περιθώριο να προετοιμαστεί. Π.χ με δεδομένο ότι ήταν προεκλογική δέσμευση η μη εκτέλεση της σύμβασης του δήμου με τον ιδιώτη για την καθαριότητα κι εφόσον αυτή ακόμα και σήμερα δεν έχει υπογραφεί και δεν έχει εγκριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας, θα μπορούσε να μην συμπεριληφθεί η δαπάνη της. Είναι μια πολιτική επιλογή που δεν έγινε! Επίσης υπάρχει δυνατότητα να το πραγματοποιήσει στην πρώτη υποχρεωτική αναμόρφωση που θα κάνει. Το αν γίνεται ή όχι φαντάζομαι το γνώριζαν όταν το εξήγγειλαν! Βεβαίως δικαιολογίες υπάρχουν πάντα. Απλά δεν είναι πάντα αποδεκτές και πολύ περισσότερο απέναντι σε δημόσιες δεσμεύσεις. Άγνοια δεν συγχωρείται
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΔΙΑΘΕΤΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ ΑΛΛΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
Σχετικά με την αναφορά
ότι υπάρχουν αδιάθετα υπόλοιπα ύψους 4.786.150. Εδώ να ενημερώσω τόσο τον αφηγητή όσο και το συγγραφέα του κειμένου, ότι το παραπάνω ποσό δεν αποτελεί αδιάθετο υπόλοιπο (μια που δεν υπάρχει και ο όρος), παρά όπως αναφέρεται στην εισήγηση του προϋπολογισμού θετική διαφορά που προκύπτει επειδή η εκτέλεση και τα έσοδα του 2023 έχουν αποδώσει υψηλότερα έναντι των εσόδων του 2022 (είναι πολύ περισσότερα τα έσοδα του 2023 σε σχέση με το 2022), μετά από ενέργειες των υπαλλήλων της υπηρεσίας. Εφαρμόζοντας λοιπόν την σχετική οδηγία της εγκυκλίου για την κατάρτιση των προϋπολογισμών ΟΤΑ για τον καθορισμό του ανώτατου ύψους της ομάδας εσόδων Ι που μπορούν να εγγραφούν στον προϋπολογισμό, για πρώτη φορά έφτασε στα 18.253.771, έναντι 12.122.546,72 το 2023
Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΘΕΛΕΙ ΜΕΓΑΛΟΨΥΧΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΕΣΟΔΑ
Σχετικά με την χαμηλή εισπραξιμότητα εσόδων βεβαιωθέντων από παρελθόντα έτη. Στο σημείο αυτό πραγματικά δεν αντιλαμβάνομαι την μομφή απέναντι στην υπηρεσία επειδή κατάφερε να εισπράξει παλιές οφειλές το 2022. Συγκεκριμένα στην ομάδα εσόδων 32 «εισπρακτέα υπόλοιπα από βεβαιωθέντα έσοδα κατά τα παρελθόντα έτη» εισπραχθέντα ήταν το 2019 515.693€, το 2020 255.462€ (χρονιά covid 19), το 2021 549.076€, το 2022 1.021.387€ και τέλος το 2023 όπως αποτυπώνεται και στην εισήγηση του προϋπολογισμού μέχρι τον μήνα Αύγουστο 355.619€. Τα εισπραχθέντα του 2022 είναι η μοναδική χρονιά λοιπόν που ήταν αυξημένα στην συγκεκριμένη κατηγορία, λόγω πολλών παραγόντων, έκτακτων και τακτικών και ενεργειών της υπηρεσίας, π.χ. έσοδα από τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού που προέκυψαν από την πλατφόρμα των δηλώσεων των διαφορών των τετραγωνικών των ακινήτων, που ήταν σε λειτουργία από το 2019. Άτυχη η σύγκριση λοιπόν. Επειδή ο λόγος όμως για τον ΚΑΕ 32 και τον εσωτερικό έλεγχο, να επισημάνω ότι ο παραπάνω κωδικός περιλαμβάνει και μεγάλα ποσά οφειλών που έρχονται από το βαθύ σκοτεινό παρελθόν του γνωστού οικονομικού σκανδάλου και που μέχρι σήμερα υπάρχουν δημότες που βρίσκονται σε νομική οδό της δικαίωσής τους.
Επιπρόσθετα, εδώ να αναφέρω ότι καμία αναφορά δεν έχει γίνει για τον διπλασιασμό σχεδόν των εσόδων το 2023, αφού τον 8ο του 2022 τα εισπραχθέντα έσοδα της ομάδας Ι του δήμου ήταν 6.462.713,55 ενώ τον 8ο του 2023 11.248.864,46.
Εκτός από τους υπαινιγμούς και την έμμεσες αναφορές και κατηγορίες προς την υπηρεσία και τους υπαλλήλους, καμία μνεία δεν έγινε για αυτό. Η φανέρωση (φωτισμός) της αλήθειας όμως θέλει μεγαλοψυχία.
Επιπρόσθετα, όποιος ασκεί διοίκηση εκτός από τις επιτυχίες ασφαλώς έχει αποτυχίες μικρές ή μεγάλες, ολιγωρίες και λάθη.
ΚΑΜΕΝΗ ΓΗ ΤΟ ΑΛΛΟΘΙ
Η «καμένη γη» είναι το μεγάλο άλλοθι που προσπαθούνε να δημιουργήσουν πριν ακόμη αναλάβουν. Ο «Μεγάλος Άλλος» που φταίει για όλα. Η αναζήτηση ελαφρυντικού πριν εμφανιστεί η ενοχή. Μετά τα προεκλογικά ναι σε όλους για όλα, μια προκαταβολική δικαιολογία. Αν διαψεύδουμε τις προσδοκίες που μας έφεραν στην εξουσία, αν κάνουμε εκπτώσεις, αν υποκύψουμε σε συμφέροντα, δεν είναι δικό μας λάθος αφού παραλάβαμε «καμένη γη».
Μήπως τελικά το χιλιοφθαρμένο ρεπερτόριο του χάους που επικαλούνται είναι το χάος που άφησαν οι ίδιοι φεύγοντας εν μία νυκτί, αφού δεν έχουμε πάθει συλλογική αμνησία και δεν έχουμε ξεχάσει το μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο που έγινε επί δημαρχίας του κ. Βερώνη , που διέλυσε κυριολεκτικά τον δήμο και υπάλληλοι μπήκαν στη φυλακή λόγω απώλειας εσόδων από τον δήμο;
Αλλά εκτός όλων των άλλων διερωτώμαι αλήθεια: Πού ήταν οι ίδιοι όταν διαμορφώνονταν αυτά που ισχυρίζονται; Δεν ήταν αντιπολίτευση;
ΚΑΙ ΜΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ
Η ανάληψη των καθηκόντων μου ως αντιδήμαρχος, συνδυάστηκε με μια εξαιρετικά άσχημη συγκυρία, λόγω συνθηκών υγειονομικής κρίσης και της θεσμικής μου θέσης στο Κέντρο Υγείας. Ήταν 4 δύσκολα χρόνια.
Πάραυτα το διάστημα αυτό είχα την τύχη να συνεργαστώ με τους ελάχιστους υπαλλήλους των τμημάτων της υπηρεσίας, οι οποίοι πολλές φορές ξεπέρασαν το στενό υπηρεσιακό τους καθήκον. Μαζί ενωθήκαμε, μαζί πορευτήκαμε και τα καταφέραμε στο πλαίσιο των συνθηκών και του εφικτού.
Επιτελέστηκε τελικά σπουδαίο έργο το οποίο εύχομαι και ελπίζω να συνεχιστεί.
Συγκεκριμένα η οικονομική υπηρεσία ενδεικτικά αναφέρω, έχει πλέον ένα σύγχρονο σύστημα ηλεκτρονικών υπηρεσιών και πληρωμών, έχει βεβαιώσει κατηγορίες εσόδων που ΠΟΤΕ δεν είχαν βεβαιωθεί στο δήμο μας, έχουν καταρτιστεί ισολογισμοί 7 ετών, έχουν βεβαιωθεί 5 έτη, χωρίς ΚΑΜΙΑ διάκριση ή εύνοια σε κανέναν ποτέ και πάρα πολλά ακόμη.
Κατά την προεκλογική περίοδο έγινα εμμονικός στόχος συκοφάντησης, από ανώνυμα και επώνυμα κέντρα, όπως και τις γνωστές πληρωμένες πέννες. Η ενασχόλησή μου με τα κοινά είναι για μένα άθλημα ατομικής αυτοϋπέρβασης κι αυτοπροσφοράς, χωρίς φανφάρες και τυμπανοκρουσίες. Οι εκλογές έγιναν. Τελείωσαν. Το αποτέλεσμα και η απόφαση των δημοτών είναι πάντα απολύτως σεβαστό ακόμα και αν το μετανιώσουν σε πέντε χρόνια.
Κατά την μεταβατική περίοδο από τον Οκτώβριο έως και 31 Δεκεμβρίου 2023 που ήταν και η τελευταία μέρα παρουσίας μου στο Δήμο, δεν δημιούργησα κανένα απολύτως πρόσκομμα τόσο στην λειτουργία του Δήμου όσο και στην μετάβαση της νέας δημοτικής αρχής στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μου. Δήλωσα με κάθε τρόπο την διαθεσιμότητά μου. Συνέβαλα όπου μου ζητήθηκε, όπως στην κατάρτιση των εισηγήσεων των τελών, το προσχέδιο του προϋπολογισμού καθώς και στην ψήφισή του από την Ο.Ε.
Ας μείνει στην άκρη καταστροφολογία και η μιζέρια και ας αναπτυχθούν ρεαλιστικές στοχεύσεις με ωριμότητα που απαιτεί η καρποφόρα άσκηση της διοίκησης.
Στο τέλος αν δεν πάμε στα βαθιά θα μείνουμε στην παραλία να πετροβολάμε τη θάλασσα
ΣΑΜΨΟΥΝΗ ΝΤΙΝΑ
Πρώην αντιδήμαρχος εσόδων