Γιατί ενώ πέφτουν οι διεθνείς τιμές του μπρεντ, στις αντλίες της ελληνικής αγοράς ανεβαίνουν. Πρωταθλητές ακρίβειας στα καύσιμα.
Τι κι αν το μπρεντ τον τελευταίο ενάμιση μήνα έχει κάνει βουτιά από τα περίπου 77 δολάρια το βαρέλι, που ήταν στις αρχές του Ιουνίου, στα επίπεδα των 73 δολαρίων χθες, τι κι αν η ελληνική αγορά πετρελαιοειδών δεν αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα εφοδιασμού, εντούτοις η αμόλυβδη βενζίνη έχει εξακοντιστεί πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο σε νησιά του Αιγαίου.
Τα μικρά νησάκια της Σίκινου και των Φούρνων της Ικαρίας είναι πρωταθλητές, με τιμές στα 2,045 και 2,035 ευρώ το λίτρο, αντίστοιχα, ενώ με τα 2 ευρώ φλερτάρουν η Μήλος, η Ανάφη, η Σχοινούσα, η Κίμωλος, η Πάτμος, η Σίφνος, η Σέριφος, η Σαντορίνη κ.λπ. Για την ακρίβεια, οι τιμές κινούνται από το 1,95 μέχρι και το 1,99 ευρώ το λίτρο.
Κάτι αντίστοιχο, σε ελαφρώς χαμηλότερα ύψη, συμβαίνει και στους κεντρικούς αυτοκινητοδρόμους της χώρας με τη βενζίνη να πωλείται από το 1,75 ευρώ έως και το 1,85 ευρώ το λίτρο.
Και φέτος το καλοκαίρι, λοιπόν, όπως δείχνουν τα προαναφερόμενα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, η αγορά πετρελαιοειδών ακολουθεί δικούς της κανόνες. Ή, για την ακρίβεια, κρατά τις ειδήσεις των αναταράξεων των διεθνών αγορών λόγω δηλώσεων Τραμπ, εξαιτίας της κόντρας μεταξύ χωρών μελών του ΟΠΕΚ κ.ο.κ. και ανεβάζει τις τιμές στα ύψη. Όταν αυτά τα γεγονότα κοπάζουν ή εκτονώνονται, η βενζίνη είτε δεν θα πέσει είτε θα υποχωρήσει με πολύ αργούς ρυθμούς.
Ένας από τους λόγους αυτής της ανακολουθίας, που διαπιστώνεται το καλοκαίρι, είναι οι απόπειρες πρατηριούχων να βγάλουν τα σπασμένα μιας χρονιάς σε διάστημα μόλις 90 ημερών. Όσο δηλαδή οι οδικές μετακινήσεις στα νησιά και στις παραθεριστικές περιοχές είναι αυξημένες λόγω του τεράστιου όγκου αφίξεων τουριστών στη χώρα μας. Τότε προσπαθούν να αντλήσουν έσοδα και κέρδη, καθώς την υπόλοιπη ετήσια περίοδο οι καταναλώσεις καυσίμων είναι εξαιρετικά χαμηλές.
Η αντίστροφη πορεία
Και για τους πλέον δύσπιστους αρκεί κανείς να ρίξει μια ματιά στα ακόλουθα στοιχεία που συνέλεξε το Euro2day.gr από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων.
Για την περίοδο 1η Ιουνίου – 15 Ιουλίου, η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης βενζίνης μειώθηκε κατά 1 λεπτό το λίτρο στο 1,645 από 1,654 ευρώ το λίτρο.
Σε κάποιους νομούς της χώρας όμως η πορεία αυτή δεν ακολουθήθηκε. Κι όλως συμπτωματικώς… είναι σε τουριστικούς. Έτσι, στη Σάμο η αμόλυβδη ακρίβυνε κατά 2,9 λεπτά το λίτρο και συγκεκριμένα στο 1,816 από 1,787 ευρώ το λίτρο. Στη Χίο καταγράφηκε ανατίμηση της τάξης του ενός λεπτού το λίτρο στο 1,695 από 1,686 ευρώ το λίτρο. Στη Ζάκυνθο η μέση τιμή της αμόλυβδης αυξήθηκε οριακά στο 1,693 από 1,688 ευρώ το λίτρο. Η Κέρκυρα διατηρήθηκε στα επίπεδα του 1,69 ευρώ το λίτρο, ενώ στην Κεφαλονιά έμεινε στο 1,726 ευρώ το λίτρο. Στη Λευκάδα η βενζίνη «τσίμπησε» στο 1,683 ευρώ το λίτρο από 1,681 ευρώ και στα Δωδεκάνησα παρέμεινε στο 1,793 ευρώ το λίτρο.
Πέραν, όμως, του αγαπημένου… καλοκαιρινού σπορ των κερδοσκόπων της μάνικας, ένας από τους σημαντικότερους λόγους για τους οποίους οι Έλληνες πληρώνουν πανάκριβα τη βενζίνη είναι η υπερφορολόγησή της.
Η τελική αξία της αμόλυβδης βενζίνης διαμορφώνεται σε ποσοστό 62 με 63% από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, τον ΦΠΑ και άλλες χρεώσεις και επιβαρύνσεις. Το 31 με 32% καθορίζεται από την τιμή διυλιστηρίου και το υπόλοιπο 6% αποτελείται από το μικτό περιθώριο κέρδους των πρατηριούχων και των εμπόρων καυσίμων.
Άρα η πτωτική πορεία των διεθνών τιμών του αργού επηρεάζει μόλις το ένα τρίτο της τελικής τιμής.
Την ίδια στιγμή, τα προαναφερόμενα έρχονται να επιβεβαιώσουν και οι τελευταίες τιμοληψίες (9 Ιουλίου) που ανακοίνωσε η γενική διεύθυνση Ενέργειας της Κομισιόν, που δείχνει την Ελλάδα να έχει τη δεύτερη ακριβότερη βενζίνη στην Ε.Ε. Πρώτη είναι η Ολλανδία με 1,666 ευρώ το λίτρο και τη δεύτερη θέση μοιράζονται η Δανία και η χώρα μας, με τιμές στο 1,643 ευρώ.
Χρήστος Κολώνας
euro2day.gr