MyData: Ποιοι και πώς πρέπει να εκδίδουν υποχρεωτικά ηλεκτρονικά τα τιμολόγια εσόδων από 1η Νοεμβρίου
Σε λιγότερο από 20 ημέρες ξεκινά η υποχρεωτική καταχώρηση των παραστατικών εσόδων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα MyDATA που δημιούργησε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Από 01.11.2021 η υποχρέωση αυτή ισχύει για όλες τις επιχειρήσεις και όσους αμείβονται με μπλοκάκι (πλην ορισμένων εξαιρέσεων).
Ειδικά για το 2021 η διαβίβαση αφορά μόνο στα παραστατικά εσόδων και όχι τους λογιστικούς χαρακτηρισμούς εξόδων.
Τα παραστατικά εσόδων που έχουν εκδώσει ή θα εκδώσουν οι επιχειρήσεις μέχρι την ημερομηνία έναρξης υποχρεωτικής διαβίβασης, πρέπει να διαβιβαστούν στην πλατφόρμα του MyDATA το αργότερο έως τις 31.03.2022.
Θυμίζουμε ότι από την 1.10.2021 ισχύει η υποχρεωτική ηλεκτρονική αποστολής των παραστατικών εσόδων για:
- επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με διπλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των 50.000 ευρώ
- επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με απλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των 100.000 ευρώ
Από 1.11.2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους όλες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις. Επίσης από τον Νοέμβριο ισχύει και η υποχρεωτική διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με την εφορία για όλες τις επιχειρήσεις.
Η ΑΑΔΕ μάλιστα έχει δημιουργήσει και μια ειδική εφαρμογή με την ονομασία timologio που παρέχει δωρεάν την δυνατότητα ψηφιακής έκδοσης των παραστατικών της επιχείρησης και την ταυτόχρονη διαβίβασή τους στo myDATA. Απευθύνεται σε όλες τις επιχειρήσεις οι οποίες είτε δεν διαθέτουν κάποιο μηχανογραφικό σύστημα είτε αυτό που χρησιμοποιούν δεν καλύπτει πλέον τις καθημερινές τους ανάγκες.
Με τη συγκεκριμένη εφαρμογή η επιχείρηση μπορεί να διαμορφώσει το προφίλ της, να συνθέσει το πελατολόγιο της, να οργανώσει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της και να εκδώσει τα παραστατικά της αποστέλλοντας ταυτόχρονα και όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στην πλατφόρμα του myDATA.
Όσον άφορα στα πρόστιμα, για την ώρα υπάρχει… “κατανόηση” (ειδικά στα ηλεκτρονικά βιβλία γιατί στις ταμειακές μηχανές ισχύουν κανονικά) Στόχος της ΑΑΔΕ και του υπουργείου Οικονομικών είναι, με το πέρας της πιλοτικής λειτουργίας η διαδικασία να περάσει σε συνθήκες καθημερινής λειτουργίας για το σύνολο των επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, κοινή γραμμή του Υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ είναι να μην προβλεφθούν κυρώσεις εντός του 2021.
Ζητούμενο στη φάση αυτή είναι, μέσα από την καθολικότητα της συμμετοχής των επιχειρήσεων στο νέο ψηφιακό περιβάλλον τήρησης των βιβλίων και έκδοσης παραστατικών για τις επιχειρήσεις, να αντιμετωπιστούν όλα τα ζητήματα που τυχόν δεν έχουν εντοπιστεί μέχρι σήμερα και η πλατφόρμα να λειτουργήσει ομαλά για όλες τις επιχειρήσεις.
Ποιοι παίρνουν παράταση για το 2022
Μαζί με την έναρξη της υποχρεωτικής έκδοσης ηλεκτρονικών παραστατικών ξεκίνησαν και οι… παρατάσεις!
Όπως προκύπτει από απόφαση που υπογράφουν ο υφυπουργός Οικονομικών Απ. Βεσυρόπουλος και ο Διοικητής της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλής η διαβίβαση των παραστατικών από τους πρατηριούχους καυσίμων θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2022, ενώ αντίστοιχα αναμένεται σχετική απόφαση για τους οδηγούς ταξί.
Η νέα απόφαση 1224/2021 παρέχει λοιπόν τη δυνατότητα στους πρατηριούχους να ενταχθούν στα myData το επόμενο έτος. Συγκεκριμένα μετατίθεται για τον τον Ιανουάριο του 2022 η διαβίβαση παραστατικών για:
α) Οι οντότητες-κάτοχοι αδειών διύλισης, οι οποίες πωλούν σε κατόχους άδειας εμπορίας, προμηθευτικούς συνεταιρισμούς ή κοινοπραξίες πρατηρίων υγρών καυσίμων και υγραερίου κίνησης, σε μεγάλους τελικούς καταναλωτές (π.χ. ΔΕΗ) και στις ένοπλες δυνάμεις.
β) Οι οντότητες-κάτοχοι αδειών εμπορίας πετρελαιοειδών, οι οποίες πωλούν σε κατόχους άδειας εμπορίας ή λιανικής εμπορίας, σε μεγάλους τελικούς καταναλωτές ή σε τελικούς καταναλωτές υπό προϋποθέσεις.
γ) Οι οντότητες πρατηριούχοι υγρών καυσίμων, κάτοχοι αδειών λιανικής εμπορίας (που εκδίδονται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών), καθώς επίσης και οι οντότητες κάτοχοι άδειας πώλησης υγραερίων, κάτοχοι άδειας διάθεσης πετρελαίου θέρμανσης, κάτοχοι άδειας εμφιάλωσης υγραερίων και κάτοχοι άδειας διανομής εμφιαλωμένου υγραερίου.
Από τον Ιανουάριο του 2022 οι ανωτέρω επιχειρήσεις υποχρεούνται να διαβιβάζουν, ηλεκτρονικά, είτε με τη χρήση Φ.Η.Μ. είτε με τη χρήση υπηρεσιών Παρόχου Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης, τα δεδομένα των εκδιδόμενων παραστατικών πωλήσεων, που αφορούν μόνο πωλήσεις ενεργειακών προϊόντων.
Τι πρέπει να αλλαχτεί στις ταμειακές μηχανές
Όσοι έχουν ταμειακές μηχανές (οι φορολογικοί μηχανισμοί όπως ονομάζονται από την εφορία) θα πρέπει τον Νοέμβριο του 2021:
- Να αναβαθμίσουν τους φορολογικούς μηχανισμούς τους, ώστε να παράγουν αποδείξεις με ενσωματωμένο το QR Code ταυτοποίησης του φορολογικού μηχανισμού και της απόδειξης.
- Να διασυνδεθούν, ώστε να διαβιβάζουν τις συναλλαγές τους ανά συναλλαγή (1 προς 1) σε πραγματικό χρόνο στην πλατφόρμα myDATA.
- Να αποσύρουν πλήρως παλαιούς φορολογικούς μηχανισμούς που δεν έχουν τη δυνατότητα διασύνδεσης, τακτοποιώντας την εικόνα τους στο Φορολογικό Μητρώο.
- Με βάση το χρονοδιάγραμμα, απο την 1η Νοέμβριου 2021 ισχυει η υποχρέωση διασύνδεσης των Φορολογικών μηχανισμών με την ΑΑΔΕ για όλες τις επιχειρήσεις (πληττόμενες από την πανδημία και μη) και ανεξάρτητα από τον τζίρο τους
Τι ισχύει με τα πρόστιμα
Για φέτος, δηλαδή για τους περίπου δυόμιση μήνες που απομένουν υπάρχει “περίοδος χάριτος”, που σημαίνει ότι δεν επιβάλλεται πρόστιμο για την μη καταχώρηση των ηλεκτρονικών τιμολογίων.
Οι ταμειακές μηχανές όμως πρέπει να αλλάξουν καθεστώς, μιας και εκεί υπάρχει ποινή. Οι επιχειρήσεις, που δεν θα χρησιμοποιούν από την 1η Σεπτεμβρίου τις νέες ταμειακές μηχανές θα τιμωρούνται με πρόστιμο ύψους 500 ευρώ για κάθε έλεγχο.
Το 2022 τα πρόστιμα θα ισχύσουν όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται να εξετάζεται το να υπάρξει εκ νέου μία ελαστικότητα στα ηλεκτρονικά βιβλία. Δηλαδή, οι επιχειρήσεις και τα λογιστήρια θα υποχρεούνται να υποβάλλουν τα παραστατικά μέσω της εφαρμογής my data, αλλά εάν υπάρξει μικρή καθυστέρηση να μην επιβάλλονται τσουχτερά πρόστιμα. Ουσιαστικά τα πρόστιμα να είναι μικρότερα και όχι τιμωρητικά δεδομένου ότι πρόκειται για μία νέα διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθήσει το σύνολο των επιχειρήσεων.
Τα κίνητρα και τα οφέλη
Η κυβέρνηση έχει θεσμοθετήσει και κίνητρα για τις επιχειρήσεις που εφαρμοζόμουν τα ηλεκτρονικά βιβλία MyDATA.
Συγκεκριμένα:
- Μειώνεται στα 3 έτη από 5 για τον εκδότη του τιμολογίου και στα 4 για τον λήπτη ο χρόνος παραγραφής του δικαιώματος της φορολογικής διοίκησης να εκδώσει πράξη προσδιορισμού φόρου.
- Περιορίζεται σε 45 ημέρες από 90 το χρονικό διάστημα που η φορολογική διοίκηση εξετάζει τα αιτήματα επιστροφής φόρου για τα έτη που εφαρμόζεται ηλεκτρονική τιμολόγηση.
- Παρέχεται αυξημένη κατά 100% απόσβεση της αρχικής δαπάνης για τεχνικό εξοπλισμό και λογισμικό που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, κατά το έτος πραγματοποίησής της, ως αντιστάθμισμα του κόστους χρήσης της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
- Προβλέπεται υπερέκπτωση κατά 100% της αξίας των δαπανών για τη λήψη υπηρεσιών παρόχου.
newmoney.gr