Της Βασιλικής Κουρλιμπίνη
Ειδικότερα, μέχρι τον Οκτώβριο τα έσοδα ανέρχονταν σε 17,5 δισ. ευρώ, από 15,49 δισ. που ήταν στο περσινό δεκάμηνο και 14,21 δισ. το 2017. Ο Οκτώβριος έβαλε στο τουριστικό “καλάθι” 1,44 δισ. ευρώ, όταν πέρσι είχαν εισρεύσει 1,38 δισ. ευρώ και 1,19 δισ. το 2017.
Σημειώνεται πως την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου τα συνολικά έσοδα από τον τουρισμό εμφάνισαν αύξηση κατά 14% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018 και διαμορφώθηκαν στα 16,088 δισ. ευρώ. Το ίδιο διάστημα η κίνηση επισκεπτών από το εξωτερικό αυξήθηκε κατά 3,8% και έφτασε 26,9 εκατ. τουρίστες έναντι 25,9 εκατ. ταξιδιωτών το περσινό εννεάμηνο.
Από τα πλέον ενθαρρυντικά δεδομένα για τα έσοδα είναι η αύξηση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι. Στο εννεάμηνο ήταν υψηλότερη κατά 53 ευρώ, καταγράφοντας άνοδο 10% σε σύγκριση με πέρσι. Η δαπάνη ανά ταξίδι μη κατοίκων στην Ελλάδα έφτασε τα 583 ευρώ, όταν το αντίστοιχο διάστημα του 2018 ήταν στα 530 ευρώ και του 2017 στα 538 ευρώ.
Η πορεία των τουριστικών μεγεθών, όπως δείχνουν τα στοιχεία της ΤτΕ, είναι εκρηκτική, τη στιγμή που το 2018 στην Ελλάδα ήρθαν περίπου 30 εκατ. επισκέπτες από το εξωτερικό, χωρίς να υπολογίζονται οι επιβάτες της κρουαζιέρας. Τα έσοδα αντιστοίχως έφτασαν τα 15,6 δισ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 10,2% σε σύγκριση με το 2017. Στελέχη της αγοράς χαρακτηρίζουν πάντως τη φετινή χρονιά “σταθεροποιητική” όσον αφορά τις αφίξεις, σε αντίθεση με τις προηγούμενες σεζόν, όπου είχαμε πολλούς τουρίστες αλλά αναλογικά χαμηλότερες εισπράξεις.
Το βλέμμα στην επόμενη σεζόν
Με την παρούσα χρονιά να καταγράφει ρεκόρ στα έσοδα από τον τουρισμό, επιχειρηματίες και φορείς του κλάδου στρέφουν τώρα το βλέμμα στις προκρατήσεις για την επόμενη σεζόν, που ήδη έχουν ξεκινήσει στις μεγάλες αγορές του εξωτερικού (Γερμανία, Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία, ΗΠΑ).
Τα πρώτα μηνύματα, αν και ακόμη είναι νωρίς για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα και φορείς του χώρου δεν έχουν επισήμως προχωρήσει ακόμη σε εκτιμήσεις για το 2020, δείχνουν πως η γερμανική αγορά παρουσιάζει υστέρηση, οι κρατήσεις εντούτοις εξελίσσονται καλύτερα από τη βρετανική, παρά τις αρχικές επιφυλάξεις λόγω του παράγοντα “Brexit”.
Πιο ολοκληρωμένη εικόνα για το πώς θα εξελιχθούν οι αφίξεις της επόμενης χρονιάς εκτιμάται πιο θα διαμορφωθεί γύρω στον Μάρτιο, μετά και τη διεθνή έκθεση του Βερολίνου.