Την Παρασκευή 22 Ιουνίου πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία ημερίδα αφιερωμένη στην ακτοπλοΐα στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά. Σε μια κατάμεστη αίθουσα, πλήθος ομιλητών, κυρίως εκπροσώπων των φορέων της αγοράς, αντάλλαξαν απόψεις για το μέλλον της Ελληνικής Ακτοπλοΐας.
Όπως είπε ο Γιώργος Βακόνδιος, ο οποίος είχε την ευθύνη της οργάνωσης της ημερίδας, αλλά και του συντονισμού των ομιλητών ως υπεύθυνος του Υποτομέα ακτοπλοΐας του Τομέα Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ν.Δ., η ακτοπλοΐα αποτελεί τον κρίσιμο πυλώνα διασφάλισης της ποιότητας ζωής των νησιωτών, στηρίζει την επιχειρηματικότητα στη νησιωτική χώρα, προάγει το τουριστικό προϊόν και συμβάλλει αποφασιστικά στη διαμόρφωση της πορείας της Ελληνικής οικονομίας.
Όπως τόνισε ο Γιώργος Βακόνδιος ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της ακτοπλοϊκής δραστηριότητας αποτελεί το γεγονός ότι στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά στην ιδιωτική πρωτοβουλία.
Επομένως το κράτος ουσιαστικά έχει ένα ρυθμιστικό ρόλο μέσω της νομοθεσίας και κύρια υποχρέωσή του είναι η διασφάλιση των απαραίτητων υποδομών.
Με βάση τα παραπάνω η ηγεσία του Τομέα Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής συμφώνησαν να δοθεί προτεραιότητα στους εκπροσώπους της αγοράς να καταθέσουν τις προτάσεις τους, τις απόψεις τους και τους προβληματισμούς τους.
Για τα ίδια αυτά θέματα οι πολίτες οι οποίοι εξαρτώνται από τη δραστηριότητα της ακτοπλοΐας, εκπροσωπήθηκαν από βουλευτές και εκπροσώπους του Α’ και Β’ βαθμού τοπικής αυτοδιοίκησης.
Εκτός της ηγεσίας του Τομέα, τους βουλευτές κ.κ. Γ. Πλακιωτάκη και Χ. Αθανασίου και τον υπεύθυνο του υποτομέα ακτοπλοΐας Γ. Βακόνδιο, εκ μέρους των φορέων της αγοράς τοποθετήθηκαν οι: B.Κορκίδης – Πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Μ. Σακέλλης -Πρόεδρος του ΣΕΕΝ, Μ. Τσικαλάκης – Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιάρχων, Μ. Σαρλής – εκπρόσωπος του Ναυτικού Επιμελητηρίου, Α. Γελασάκης – Αντιπρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτικών Πρακτόρων, Γ. Βερνίκος – εκπρόσωπος του ΣΕΤΕ, Θ. Κόντες της Ένωσης Κρουαζιερόπλοιων και Γ. Ξηραδάκης – Διευθύνων Σύμβουλος της XRTC.
Οι νησιωτικές κοινωνίες εκπροσωπήθηκαν από τους περιφερειάρχες Βορείου και Νοτίου Αιγαίου κ.κ. Χ. Καλογήρου και Γ. Χατζημάρκο καθώς και τον εκπρόσωπο της ΠΕΔ Β. Αιγαίου και Δήμαρχο Λήμνου Δ. Μαρινάκη.
Παρεμβάσεις έγιναν από τους βουλευτές Πειραιά κ.κ. Ι. Τραγάκη και Κ. Κατσαφάδο, κ. Σ. Σπυρίδωνος – σύμβουλο του Ευρωπαίου Επιτρόπου Μετανάστευσης, κ. Α. Νεράντζη – πρώην υπουργό και τον κ. Βουγιουκλάκη – πρώην αντιδήμαρχο.
ΕκμέρουςτωνακτοπλόωνπαρευρέθηκανεκπρόσωποιτωνεταιριώνBLUESTARFERRIES, SUPERFASTFERRIES, HELLENICSEAWAYS, SEAJET, GOLDENSTARFERRIES, FASTFERRIES, LEVANTEFERRIES, AEGEANSPEEDLINES, ANEΣΥΜΗΣ, ΑΓΙΑΜΑΡΙΝΗ, κλπ.
Εκ μέρους των ακτοπλόων έκαναν παρέμβαση οι κ.κ. Γ. και Δ. Στεφάνου και ο κ. Β. Παπαδολούκας.
Ο κ. Χ. Αθανασίου έκανε την εναρκτήρια ομιλία εκ μέρους της ηγεσίας του Τομέα και ο κ. Πλακιωτάκης τοποθετήθηκε αφού άκουσε όλους τους εκπροσώπους των φορέων της αγορά.
Ιδιαίτερα αιχμηρές ήταν οι τοποθετήσεις των δύο περιφερειαρχών της κας Χ. Καλογήρου και του κ. Γ. Χατζημάρκου οι οποίοι εκτός όλων των θεμάτων που απασχολούν τους νησιώτες και την έλλειψη νησιωτικής πολιτικής αναφέρθηκαν και σε θέματα μεταναστευτικού καθώς και στο επίκαιρο θέμα του μεταφορικού ισοδύναμου.
Οι δύο περιφερειάρχες με πειστικά επιχειρήματα ανέδειξαν την εγκατάλειψη της νησιωτικής χώρας και πρότειναν την επαναφορά του παλαιού ειδικού καθεστώτος για τον ΦΠΑ στα νησιά, αντί της μικροεπιδοματικής και πρόχειρης πολιτικής του μεταφορικού ισοδύναμου.
Όλοι οι παρευρισκόμενοι παρακολούθησαν με ιδιαίτερη προσοχή τις τοποθετήσεις του προέδρου του ΣΕΕΝ κ. Μ. Σακέλλη και τους προέδρους της Ένωσης Πλοιάρχων κ. Μ. Τσικαλάκη.
Ο κ. Σακέλλης αποτύπωσε την πορεία της Ελληνικής Ακτοπλοΐας την τελευταία δεκαετία, ανέδειξε τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος στην παρούσα περίοδο και αναφέρθηκε στους κινδύνους του άμεσου μέλλοντος.
Εστιάστηκε ιδιαίτερα στο κόστος των καυσίμων, τις δυσκολίες προσαρμογής των πλοίων στους νέους αντιρρυπαντικούς κανόνες που θα ισχύσουν από το 2020 με κίνδυνο την ανάγκη σημαντικής αύξησης στο κόστος εκμετάλλευσης των πλοίων, άρα και του ύψους των ναύλων.
Τόνισε επίσης ότι κανένα πλοίο από τον υπάρχοντα στόλο δεν είναι δυνατόν να μετατραπεί ώστε να χρησιμοποιεί LNG, ενώ προέβλεψε ότι πολύ δύσκολα και στο μέλλον θα κατασκευαστεί πλοίο ακτοπλοΐας με καύσιμο το LNG.
Εντύπωση επίσης έκανε το γεγονός ότι προϋπολόγισε το κόστος τοποθέτησης schrabers (σε όσα πλοία είναι εφικτό) στα έξι εκατομμύρια ευρώ ανά πλοίο.
Ο κ. Μ. Τσικαλάκης ανέδειξε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν πλοίαρχοι και πληρώματα κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, κυρίως λόγω των προβλημάτων που υπάρχουν στις λιμενικές υποδομές.
Ο κ. Τσικαλάκης δεσμεύθηκε στον Γ. Βακόνδιο να συμμετάσχει σε άλλη ομάδα εργασίας που θα ασχοληθεί με το καθεστώς του απαγορευτικού πλοίων.
Στην τελική του τοποθέτηση ο κος Πλακιωτάκης ευχαρίστησε ιδιαίτερα τον Γ. Βακόνδιο για την άψογη οργάνωση της ημερίδας και την άρτια διαχείρισή της.
Την ημερίδα παρακολούθησαν και πολλοί άλλοι ενδιαφερόμενοι όπως ο πρύτανης Κ. Μουτζούρης με μεγάλη εμπειρία στα λιμενικά έργα, ο χωρικός αντιπεριφερειάρχης Δωδεκανήσου Χ. Κόκκινος, ο πρόεδρος της ΝΟΔΕ Κυκλάδων Χ. Καρτηράνης, πολλά μέλη του Τομέα Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, δημοσιογράφοι και πλήθος κόσμου.
Όλες οι ομιλίες, τοποθετήσεις και χαιρετισμοί έχουν βιντεογραφηθεί και είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου.
Γιώργος Βακόνδιος
Πολιτευτής Κυκλάδων Ν.Δ.
Υπεύθυνος υποτομέα ακτοπλοΐας Ν.Δ.