Η ΕΣΕΕ ενημερώνει αναλυτικά εμπόρους και καταναλωτές, σχετικά με το τι ακριβώς θα ισχύσει τη γνωστή πλέον εδώ και τρία χρόνια στην ελληνική αγορά, «BlackFriday» η οποία για φέτος θα πραγματοποιηθεί στις 23 Νοεμβρίου.
• Ως «BlackFriday» ορίζεται η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, εκτός εάν συμπίπτει με την τελευταία ημέρα του μήνα, όποτε μεταφέρεται όπως φέτος.
• Η «BlackFriday» σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής περιόδου.
• Δεν αποτελεί τακτικές εκπτώσεις αλλά προωθητική ενέργεια και αφορά όλη την αγορά και όλες τις επιχειρήσεις, μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας.
• Η συμμετοχή των εμπορικών καταστημάτων είναι προαιρετική.
• Στα προϊόντα που προσφέρονται, θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή.
• Εφόσον αναγράφεται ποσοστό μείωσης, αυτό θα πρέπει να αναρτάται σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία που πωλούνται τα προϊόντα.
• Δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα (50%) του συνόλου των κωδικών που διαθέτει το κατάστημα.
• Χρειάζεται προσοχή τόσο στην αποτύπωση όσο και στην ουσία των μειώσεων, καθώς τα προβλεπόμενα διοικητικά πρόστιμα είναι μεγάλα και αχρείαστα.
Στους Εμπορικούς Συλλόγους η απόφαση για την συμμετοχή
Πριν από δύο χρόνια, κάτι που πλέον όλοι γνωρίζουμε, δοκιμάστηκε για πρώτη φορά η –προερχόμενη από το εξωτερικό- καταναλωτική προωθητική ενέργεια, η επονομαζόμενη ως «BlackFriday». Σύμφωνα με αυτήν, την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, που παραδοσιακά σε πολλές χώρες σηματοδοτεί την έναρξη των εορτών των Χριστουγέννων, πραγματοποιούνται εκτεταμένες προσφορές προϊόντων, με ξεκίνημα για τη χώρα μας τον περασμένο Νοέμβριο κυρίως σε κλάδους όπως τα ηλεκτρικά είδη και τα προϊόντα τεχνολογίας. Είναι αλήθεια ότι η BlackFriday, η οποία για φέτος θα πραγματοποιηθεί στις 23 Νοεμβρίου, ξεκίνησε μεν από τις Ηνωμένες Πολιτείες αλλά κατά τα τελευταία χρόνια έχει καθιερωθεί διεθνώς ως παγκόσμια εμπορική «γιορτή».
Σύμφωνα δε με την ειδική έρευνα του ΙΝΕΜΥ, η περυσινή δοκιμαστική εφαρμογή της αποδείχθηκε σχετικά επιτυχημένη, καθώς συνέβαλε στην αύξηση του τζίρου των συμμετεχουσών επιχειρήσεων και στην τόνωση της αγοράς, παρά την εγγύτητα που η συγκεκριμένη ημέρα έχει με τις ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου.
Δεδομένου ότι αυτή η προωθητική ενέργεια πραγματοποιήθηκε πέρυσι κατά κύριο λόγο από αλυσίδες μεγάλων επιχειρήσεων, θεωρούμε ότι δεν πρέπει να αφήσουμε την ημέρα αυτή ανεκμετάλλευτη, αλλά να τη κάνουμε γνωστή και στους μικρούς και μεσαίους εμπόρους της ελληνικής αγοράς, ώστε να αξιοποιήσουν ανάλογα.
Ήδη είναι φανερό ότι η πλειοψηφία των επιχειρήσεων γνωρίζουν την ακριβή ημερομηνία διεξαγωγής της BlackFriday σε σύγκριση με το 40% που είχε διαπιστωθεί πέρσι από την έρευνα.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΣΕΕ επιδιώκει τη συμμετοχή στην «BlackFriday» όσων βεβαίως το επιθυμούν και εναπόκειται στους Εμπορικούς Συλλόγους να κρίνουν και να εκτιμήσουν τις συνθήκες της περιοχής τους, λαμβάνοντας υπόψη τις επιθυμίες και τις ανάγκες των καταναλωτών, όσο και την τοπική αποτύπωση της ειδικής έρευνας που πραγματοποίησε πέρυσι για πρώτη φορά το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ. Επισημαίνεται ότι πέρσι το 19%, ήταν αποφασισμένο να συμμετέχει ενώ το 20% αποφάσισε να συμμετέχει τις τελευταίες ημέρες.
Βάσει της κλαδικής ανάλυσης, οι επιχειρήσεις ένδυσης/υπόδησης εμφανίζουν το μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής τα τελευταία 2 έτη. Ακολουθούν οι επιχειρήσεις οικιακού εξοπλισμού (έπιπλα, είδη οικιακής χρήσης, ηλεκτρικές οικιακές συσκευές κτλ), ενώ ο κλάδος των επιμορφωτικών ειδών και ειδών ψυχαγωγίας (βιβλία, αθλητικός εξοπλισμός, παιχνίδια κτλ).
Αυστηρές κυρώσεις
Για όσους από τους εμπόρους, τελικώς συμμετάσχουν στην προωθητική ενέργεια, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή, καθώς εφαρμόζονται οι όροι και κανόνες της Υπουργικής Απόφασης 56885/19-11-2014 για τις προσφορές και προωθητικές ενέργειες.
Συγκεκριμένα, χρειάζεται οπωσδήποτε να αποτυπώνονται η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων και εφόσον χρησιμοποιείται ποσοστό μείωσης, αυτό θα πρέπει να αναγράφεται ρητά σε εμφανή σημεία του καταστήματος και ειδικά στα σημεία που πωλούνται τα προϊόντα. Σε κάθε περίπτωση δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα (50%) του συνόλου των προϊόντων που διαθέτει το κατάστημα και αυτό ισχύει και για την «BlackFriday».
Η τήρηση των προϋποθέσεων αυτών είναι αυτονόητη, γιατί οι κυρώσεις είναι αυστηρές και δεν επιτρέπεται να επιβάλλονται πρόστιμα λόγω λάθους και μάλιστα σε αυτήν την δύσκολη εποχή. Συγκεκριμένα, για τους παραβάτες προβλέπεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο των 5.000 €. Εάν οι προσφορές είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους, ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων προϊόντων ή όταν ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσο με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 €, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης. Ταυτόχρονα με τα παραπάνω μπορεί να επιβάλλεται και αυτοτελές πρόστιμο 1.000 έως 3.000 € για κάθε μία από τις παραβάσεις που περιλαμβάνονται στο άρθρο 78 των κανόνων ΔΙΕΠΠΥ.
«Η BlackFriday εξελίσσεται σε Greek BlackWeek»
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης δεν άφησε ασχολίαστο το γεγονός ότι μετά μόλις δύο χρόνια από την εισαγωγή της «BlackFriday» στην Ελλάδα η διάρκεια της από μία ημέρα επεκτάθηκε σε μία εβδομάδα. Αναλυτικά δήλωσε: «…Από του χρόνου το πιο πιθανό είναι να την αποκαλούμε «Greek BlackWeek», αφού καταφέραμε μόλις την τρίτη συνεχόμενη χρονιά εφαρμογής της στην Ελλάδα να την ξεχειλώσουμε από ημέρα σε εβδομάδα. Μία μαύρη Παρασκευή σίγουρα δεν θα φέρει άσπρη ημέρα στο λιανικό εμπόριο που έχει απωλέσει το 40% του τζίρου του μετά το 2008. Προσωρινά, ίσως τονώσει τον τζίρο των μεγάλων αλυσίδων, αλλά σίγουρα θα δημιουργήσει αναιμική κατανάλωση στην υπόλοιπη αγορά. Επίσης, η διαφημιστική μάχη των πολυεθνικών να κερδίσουν επιπλέον μερίδια της ελληνικής αγοράς ενέχει τον κίνδυνο να οδηγήσει στην παγίδα εθισμού του καταναλωτή στις διαρκείς προσφορές και εκπτώσεις, απαξιώνοντας εντελώς τις εορταστικές και άλλες περιόδους του χρόνου. Οι μικρομεσαίοι έμποροι δηλώνουμε “παρών” για να μην αφήσουμε τους μεγαλύτερους να παίζουν μόνοι τους επικοινωνιακά παιχνίδια, που πάντως προβληματίζουν με τον περιορισμό του περιθωρίου κέρδους και την αύξηση του κόστους πωλήσεων. Τέλος, εύχομαι στους φίλους καταναλωτές να ευχαριστηθούν τις αγορές τους, τόσο την “BlackFriday” όσο και την Δευτέρα που ακολουθεί την λεγόμενη “CyberMonday”, μία ακόμα ημέρα με μεγάλες προσφορές αποκλειστικά στο ηλεκτρονικό εμπόριο…»