ΤΟΠΙΚΑ

Ναυάγιο 80 ετών στον βυθό της Μυκόνου – Η ιστορία του ιταλικού Jantina

Ναυάγιο 80 ετών στον βυθό της Μυκόνου – Η ιστορία του ιταλικού Jantina

Επί 80 χρόνια κειτόταν στον βυθό του Αιγαίου χωρίς να γνωρίζει κανείς την ακριβή του θέση. Αλλά η επιθεώρηση ενός υποβρύχιου καλωδίου οπτικών ινών από την ομάδα του Κώστα Θωκταρίδη, έφερε στο φως ακόμη ένα ναυάγιο.

Αυτό του ιταλικού υποβρυχίου Jantina, το οποίο είχε βυθιστεί στις 5 Ιουλίου του 1941 από τις τορπίλες του βρετανικού υποβρυχίου ΗMS Torbay.

«Εντοπίσαμε το Jantina σε βάθος 103 μέτρων, ανοικτά της Μυκόνου» λέει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο Κώστας Θωκταρίδης. «Ξέραμε πως βρισκόταν σε αυτή εδώ την περιοχή, αλλά δεν γνωρίζαμε πού ακριβώς» συμπληρώνει. Ο εντοπισμός έγινε δυνατός χάρις στα υποβρύχια τηλεκατευθυνόμενα οχήματα που διαθέτει η εταιρία του κ. Θωκταρίδη στο πλαίσιο των επιθεωρήσεων υποβρυχίων έργων, όπως είναι αγωγοί και καλώδια. Περισσότερο από «υποβρύχιος επιθεωρητής», ωστόσο, ο κ. Θωκταρίδης είναι ένας λάτρης της ναυτικής ιστορίας – πάθος που δεν τον έχει εγκαταλείψει από τα είκοσί του χρόνια.

Πόσα ναυάγια είναι ακόμη «κρυμμένα»;

Σχεδόν τρεις δεκαετίες μετά, ο Κώστας Θωκταρίδης μετρά τον εντοπισμό τεσσάρων σύγχρονων ναυαγίων. Το πιο πρόσφατο, το οποίο εντοπίστηκε σε συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό, ήταν το υποβρύχιο Κατσώνης. Οι ανακαλύψεις του καλύπτουν όλο τον ελλαδικό χώρο – Μύκονο, Σκιάθο, Κεφαλονιά, Σαρωνικό. Πόσα όμως ναυάγια κείτονται στους βυθούς των ελληνικών θαλασσών; «Η εκτίμησή μου είναι πως συνολικά έχει εντοπιστεί το ένα τέταρτο» λέει με βάση το αρχείο ναυαγίων που διαθέτει έπειτα από χρόνια μελέτης. «Η Ελλάδα είναι μια χώρα με πολύ σημαντική ναυτική ιστορία. Σε κάθε περιοχή υπάρχει ιστορικός πλούτος» προσθέτει.

Ο Κώστας Θωκταρίδης κάνει, απ’ όλες τις απόψεις, μια σπάνια δουλειά. Διαθέτει εννέα υποβρύχια τηλεκατευθυνόμενα οχήματα, τα λεγόμενα ROV, τα οποία μπορούν να φτάσουν σε βάθος 1000 μέτρων για να συλλέξουν εικόνες και πληροφορίες. Τέτοια οχήματα χρησιμοποιήθηκαν για την επιθεώρηση ιστορικών ναυαγίων, όπως είναι αυτό του Τιτανικού. Αλλά πώς βιώνει ο ίδιος αυτή τη σχέση με τον βυθό; «Είναι συναρπαστικό, δεν συναντάς κάθε μέρα ένα υποβρύχιο, είναι ένα ταξίδι στην ιστορία» απαντά.

Συγγραφέας έξι βιβλίων, μεταξύ των οποίων το « «Ναυάγια στον ελληνικό βυθό» που περιλαμβάνει την ιστορία είκοσι ναυαγίων και σχεδόν εξαντλήθηκε, ο Κώστας Θωκταρίδης, σκέπτεται τώρα να αποτυπώσει την ιστορία του Jantina και του εντοπισμού του σε ένα ντοκιμαντέρ.

Τι γνωρίζουμε για το νέο ναυάγιο που αποκαλύφθηκε

Το ιταλικό υποβρύχιο, μας πληροφορεί ο Κώστας Θωκταρίδης, καθελκύσθηκε το 1932 στην La Spezia Ιταλίας και ήταν κλάσης Argonauta. Το μήκος του ήταν 61,5 μέτρα, το πλάτος 5,65 μέτρα και το εν καταδύσει εκτόπισμά του ήταν 810 τόνοι. Στην επιφάνεια είχε ικανότητα μέγιστης ταχύτητας πλεύσης 14 κόμβους, ενώ σε κατάδυση 8. Το μέγιστο επιχειρησιακό του βάθος ήταν τα 80 μέτρα. Ο οπλισμός του αποτελείτο από 4 τορπιλοσωλήνες στην πλώρη και 2 στην πρύμνη. Επίσης διέθετε ναυτικό πυροβόλο καταστρώματος 102/35.

Στο τελευταίο του ταξίδι είχε αποπλεύσει από την Λέρο. Στο υποβρύχιο επέβαιναν 48 άτομα. Το απόγευμα της 5ης Ιουλίου 1941 έπλεε στην επιφάνεια, νότια της Μυκόνου με κατεύθυνση δυτικά. Στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή βρισκόταν το βρετανικό υποβρύχιο HMS Tοrbay, το οποίο είχε αποπλεύσει από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου και εκτελούσε την 3 η επιθετική του περιπολία στο Αιγαίο.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ
1
Εγκαίνια της έκθεσης -εικαστικό αφιέρωμα 2018: " Η Μύκονος μέσα από το βλέμμα των καλλιτεχνών. Από το μεσοπόλεμο έως το 1960."
2
O δήμαρχος Κωνσταντίνος Κουκάς, για το 1ο Mykonos Art Festival που εγκαινιάστηκε το περασμένο Σάββατο.
3
Ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Μιλτιάδης Ατζαμόγλου φωτογραφήθηκε μπροστά από το όνειρο της νεολαίας της Μυκόνου
4
Πρώτο στην κατάταξη στον παγκόσμιο αλλά και στον ελληνικό χάρτη το MykonosVoice με 18 χιλιάδες μ.ο μοναδικούς επισκέπτες κάθε μέρα
5
Εικαστικό αφιέρωμα στη Δημοτική Πινακοθήκη Μυκόνου «Μαρία Ιγγλέση»
6
Συνεχίζοντας σε αυτό τον ιστότοπο αποδέχεστε την χρήση των cookies στη συσκευή σας όπως περιγράφεται στην πολιτική cookies.