Η πιο πρόσφατη αγορά πλοίου από την Golden Star Ferries των αδελφών Στεφάνου έστρεψε ξανά την προσοχή στις κινήσεις για ενίσχυση τωνακτοπλοϊκών επιχειρήσεων.
Μπορεί η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου να είναι αναγκαία στον δρόμο για την πράσινη μετάβαση, όμως, όπως όλα δείχνουν, η προσοχή έχει στραφεί σε μεταχειρισμένα πλοία τα οποία μετασκευάζονται και ανακαινίζονται με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας προκειμένου να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
Εξάλλου όλοι συγκλίνουν στο ότι είναι αδύνατον να αντικατασταθεί όλος στόλος με νεότευκτα πλοία – και αυτό δεν αφορά μόνο την Ελλάδα και την ακτοπλοΐα, αλλά όλη την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Για τον λόγο αυτό επικρατεί η άποψη ότι πρώτα απ’ όλα πρέπει να εκσυγχρονιστεί ο υπάρχων στόλος. Πρόβλημα δημιουργείται από το γεγονός ότι κανείς δεν γνωρίζει ποια εναλλακτικά καύσιμα θα επικρατήσουν και αν θα επαρκούν για την κάλυψη των αναγκών του παγκόσμιου στόλου, αν θα είναι ασφαλή και αν θα υπάρχει διαθεσιμότητα σε όλα λιμάνια του κόσμου.
Σύμφωνα με επικαιροποιημένα στοιχεία για το 2024, ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων που εξυπηρετούν τις ακτοπλοϊκές γραμμές αγγίζει πλέον τα 30 έτη. Σε σύνολο 115 πλοίων, τα 50 από αυτά (ποσοστό 43,5%) είναι ήδη άνω των 30 ετών.
Η μέση ηλικία των πλοίων το 2030 θα είναι 36 χρόνια, ενώ θα υπάρχουν και 15 πλοία άνω των 50 ετών.
Οι σχετικά πρόσφατες αγορές πλοίων
Οι αδελφοί Στεφάνου απέκτησαν με ίδια κεφάλαια το F/B «Volcan de Taburiente», το οποίο θα πλαισιώσει με ιδανικό τρόπο τα δημοφιλή F/B «Superferry», F/B «Andros Queen», HSC «Superexpress» και HSC «Golden Princess».
Ειδικότερα, το πλοίο θα παραδοθεί το τρίτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου, θα υψώσει ελληνική σημαία, θα νηολογηθεί στην Ανδρο και θα καταπλεύσει στο Πέραμα για μετασκευή προκειμένου να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της ελληνικής σημαίας.
Θα είναι το τέταρτο νεότερο συμβατικό της ελληνικής ακτοπλοΐας, θα ονομαστεί «Andros King» και θα δρομολογηθεί από Ραφήνα για Κυκλάδες.
Το πλοίο ναυπηγήθηκε το 2006 στα ισπανικά ναυπηγεία Barrera, είναι εκ κατασκευής προσαρμοσμένο σε όλους τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και πρότυπα ασφαλείας και διαθέτει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: ολικό μήκος 130,43 μ. πλάτος 21,6 μ., βύθισμα 5 μ., δυνατότητα μεταφοράς 330 Ι.Χ. ή 60 Φ/Γ, 1.600 επιβατών, έχει μέγιστη ταχύτητα 24,5 κόμβων και φέρει πτερύγια ευστάθειας (stabilizers).
«Aνεμος»: Aνήκει στην εταιρεία Aegean Sea Lines, συμφερόντων Λεωνίδα Δημητριάδη-Ευγενίδη, με την αγορά του οποίου επανέκαμψε στα ακτοπλοϊκά δρώμενα με πλοίο συμβατικού τύπου. Πρόκειται ένα παραδοσιακό Cruise & Night Ferry που κατασκευάστηκε στη Φινλανδία για λογαριασμό της Viking Lines, μήκους 136 μ., πλάτους 24 μ., υπηρεσιακής ταχύτητας 18 κόμβων, το οποίο, αφού πέρασε πολλά χρόνια γόνιμης θητείας στις θαλάσσιες διασυνδέσεις μεταξύ Φινλανδίας και Σουηδίας, αγοράστηκε στα τέλη του 2022 και τον Φεβρουάριο του 2023 ήρθε στο Πέραμα για εργασίες μετασκευής και επισκευής. Αρχές Αυγούστου του ίδιου έτους ξεκίνησε ανακαινισμένο τη θητεία του στο Αιγαίο συνδέοντας τα νησιά των Δυτικών Κυκλάδων με τον Πειραιά.

«Jumbo Jet» 1 & 2: Δύο πολύ σημαντικές μονάδες ταχύπλοων σκαφών προστέθηκαν το προηγούμενο χρονικό διάστημα στον στόλο της SeaJets. Η εταιρεία αγόρασε από την τουρκική IDO (Istanbul Metropolitan Municipality) δύο αδελφά ταχύπλοα σκάφη τα οποία μετονόμασε σε «Jumbo Jet» 1 & 2 (πρώην «Osman Gazi» 1 και «Orhan Gazi» 1).
Πρόκειται για δύο ταχύπλοα σκάφη τα οποία κατασκευάστηκαν το 2007 στα φημισμένα ναυπηγεία Austal με ολικό μήκος 88 μ., πλάτους 24 μ., τα οποία είναι σε θέση να ταξιδέψουν 1.200 επιβάτες και 150 Ι.Χ. οχήματα με ταχύτητα 37 κόμβων. Η δρομολόγηση του «Jumbo Jet» 1 έγινε στις 2 Αυγούστου 2024.