Αγαπητοί γονείς και μαθητές, εκπαιδευτικοί,
Με την ευκαιρία της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς σας εύχομαι υγεία, δημιουργική διάθεση και ευόδωση όλων των προσδοκιών σας.
Το τέλος των μνημονίων, υπόσχεση που τήρησε η κυβέρνηση αξιοποιώντας τον αγώνα και τις θυσίες του ελληνικού λαού, σηματοδοτεί μια νέα, ελπιδοφόρα περίοδο για τη χώρα μας και τον λαό μας.
Αυτό βέβαια δεν αρκεί για να εξασφαλίσει ότι το μέλλον θα είναι ανέφελο και απαλλαγμένο σημαντικών κινδύνων. Οι συνέπειες της κρίσης και των μνημονίων είναι παρούσες και το ευρωπαϊκό και διεθνές περιβάλλον είναι ασταθές και απρόβλεπτο.
Για να κτίσουμε μια Ελλάδα ισχυρή, ανεξάρτητη, ευημερούσα χρειάζεται συνεχής και επίπονος ατομικός αλλά πρωτίστως συλλογικός αγώνας. Αναγκαία προϋπόθεση για την επίτευξη των κοινών μας στόχων είναι και η απαλλαγή από στερεότυπα, αγκυλώσεις, παρωχημένες νοοτροπίες, στοιχεία που συνέτειναν στο ξέσπασμα της πολύπλευρης κρίσης.
Τα κρίσιμα και επείγοντα διλλήματα της εποχής χρειάζονται γνώση, διορατικότητα, επιμονή, υπομονή και κυρίως διάθεση συνεργασίας και ομαδικό πνεύμα. «Θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία».
Την «αρετήν», την «τόλμην» και την αγάπη για την ελευθερία και τη δημοκρατία, πρέπει να σμιλεύει η εκπαίδευση στις συνειδήσεις των νέων μας. Ανάγκη πάσα να αγωνιζόμαστε διαρκώς και με όλες μας τις δυνάμεις προκειμένου να βελτιώσουμε δραστικά το εκπαιδευτικό σύστημα και να παρέχουμε ουσιαστική παιδεία στους νέους.
Τα τελευταία χρόνια και μάλιστα εν μέσω κρίσης, το Υπουργείο Παιδείας έχει προχωρήσει σε σημαντικές παρεμβάσεις θεσμικού και οργανωτικού χαρακτήρα που υπόσχονται να αναβαθμίσουν αισθητά το εκπαιδευτικό σύστημα.
Φέτος για πρώτη φορά έχουμε την πρόσληψη 20.000 εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προτού να κτυπήσει το πρώτο κουδούνι.
Δεν ήταν καθόλου αυτονόητη δυστυχώς πριν μερικά χρόνια η υποχρέωση της πολιτείας να στελεχώνει εγκαίρως τα σχολεία με το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό.
Το Ενιαίου Τύπου Ολοήμερο Νηπιαγωγείο και Δημοτικό Σχολείο για όλα τα παιδιά είναι γεγονός. Καθιερώθηκε η Δίχρονη Υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή.
Η Ειδική Αγωγή σε όλες τις βαθμίδες, έχει βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της κυβέρνησης και του υπουργείου παιδείας με την πρόσληψη χιλιάδων αναπληρωτών εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και με τις αλλαγές στη δομή και στα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα των σχολείων Ειδικής Αγωγής.
Η Τεχνική Επαγγελματική εκπαίδευση δεν είναι πλέον στο περιθώριο αλλά μετατρέπεται σε ναυαρχίδα του εκπαιδευτικού συστήματος, με την θεσμοθέτηση εννέα Τομέων στη Δευτέρα τάξη και τριάντα πέντε Ειδικοτήτων στην τρίτη τάξη.
Η καθιέρωση του μεταλυκειακού έτους – Τάξης Μαθητείας αποτελεί αξιόπιστη εναλλακτική διέξοδο των αποφοίτων των επαγγελματικών λυκείων στην αγορά εργασίας. Πρώτη φορά επίσης απόφοιτοι των ΕΠΑΛ εισάγονται στις λεγόμενες σχολές μεγάλης ζήτησης.
Με τον πρόσφατο Νόμο 4547/2018 για την «Αναδιοργάνωση των Δομών Υποστήριξης της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» δίνεται έμφαση στην αποκέντρωση των αρμοδιοτήτων μεταξύ των οποίων και της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, στην εμπέδωση πρακτικών συνεργασίας μεταξύ των στελεχών της εκπαίδευσης και στην καθιέρωση του συλλογικού προγραμματισμού του έργου τους.
Έχουν γίνει πολλά, πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα, με την βοήθεια και την συνεργασία όλων των εμπλεκομένων στον χώρο της εκπαίδευσης και κυρίως με την ενεργό στήριξη των μαχόμενων εκπαιδευτικών, των οποίων το έργο πρέπει να επιβραβεύεται έμπρακτα.
Γιατί τίποτα δεν μπορεί πραγματικά να ανθίσει και να καρποφορήσει στην εκπαίδευση, αν δεν το αγκαλιάσει η πλατιά πλειοψηφία των εκπαιδευτικών. Οι εκπαιδευτικοί αποτελούν τον θεμελιώδη και κρίσιμο συντελεστή για την ουσιαστική βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος και της παιδείας στον τόπο μας.
Με τη δράση τους, τις προτάσεις τους, την αντίστασή τους στα κακώς κείμενα, αλλά κυρίως με τον καθημερινό αγώνα τους στο σχολείο σφραγίζουν τις εκπαιδευτικές εξελίξεις.
Στους εκπαιδευτικούς λοιπόν αφιερώνω ως επίλογο αυτού του σύντομου σημειώματος τη φράση του Δημήτρη Γληνού : «Ο δάσκαλος, ο σωστός δάσκαλος, πρέπει να είναι πάντα ένας κοινωνικός αναμορφωτής, ένας απόστολος μιας θρησκείας, μιας θρησκείας ιδεών».
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ Α/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ