Ρεκόρ αφίξεων στις Κυκλάδες, τα κακώς κείμενα και η ανάγκη για αλλαγή σελίδας στον ελληνικό τουρισμό
Ρεκόρ αφίξεων τον Ιούλιο στις Κυκλάδες με τις απευθείας διεθνείς αφίξεις να ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο, ξεπερνώντας κατά 20% τον Ιούλιο 2019. Τα υψηλότερα ποσοστά αύξησης ανά διεθνή αερολιμένα σημειώνονται στη Σαντορίνη (65%) και στη Μύκονο (31%), σύμφωνα με τα στοιχεία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Για τις ξαπλώστρες ο αγώνας ταχύτητας είναι ιδιαίτερα απαιτητικός, παρά την κάλυψη εμβληματικών παραλιών, όπως το Ελαφονήσι στα Χανιά με ξαπλώστρες απ’ άκρη σ’ άκρη με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος. Ακόμα και στην Τήνο, η κράτηση για φαγητό είναι υποχρεωτική τον Αύγουστο στα περισσότερα μαγαζιά του νησιού. Με τις ελλείψεις σε προσωπικό να δυσχεραίνουν περαιτέρω την κατάσταση.
10ετές στρατηγικό σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης: στροφή στον ποιοτικό τουρισμό
Πληθαίνουν οι συζητήσεις για την ανάγκη αποσυμφόρησης δημοφιλών τουριστικών προορισμών και τον σχεδιασμό βιώσιμων μοντέλων διαχείρισής τους, όχι μόνο στα διεθνή τουριστικά φόρα, αλλά και στις τοπικές κοινωνίες, ακόμα και στις παρέες των τουριστών. Στην Ελλάδα, η Κυβέρνηση έχει διατυπώσει με σαφήνεια τη θέση της, δηλώνοντας ότι το Υπουργείου Τουρισμού εργάζεται σε ένα δεκαετές στρατηγικό σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης με στόχο τη απομάκρυνση από μοντέλο του μαζικού τουρισμού και τις συνέπειες του υπερτουρισμού προς ένα μοντέλο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης με έμφαση στην προσέλκυση επισκεπτών υψηλής προστιθέμενης αξίας με σεβασμό στις τοπικές κοινωνίες και λαμβάνοντας υπ’όψιν τη φέρουσα ικανότητα των προορισμών.
Ωστόσο, οι διεργασίες, όπως φαίνεται προχωρούν μετά κόπων και βασάνων. Δύο ικανότατοι Υπουργοί έχουν περάσει από το Υπουργείο Τουρισμού από το 2019, παρ΄όλα αυτά η σύνταξη του δεκαετούς στρατηγικού σχεδίου δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί.
Τροχοπέδη η νοοτροπία του εύκολου, αλλά εφήμερου κέρδους
Και ίσως είναι αναμενόμενο, όπως εξηγούν ειδικοί του κλάδου, καθώς τα εμπεδωμένα συμφέροντα είναι πολλά και μεγάλα και η στροφή σε ένα βιώσιμο τουριστικό μοντέλο απαιτεί απομάκρυνση από τη νοοτροπία της αρπαχτής, αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας όλων των τουριστικών επιχειρήσεων με σχεδιασμό σε βάθος χρόνου και νέες επενδύσεις περιβαλλοντικά φιλικές, οι οποίες ενδεχομένως αρχικά δεν θα επιφέρουν μεγάλα κέρδη, αλλά θα αποδώσουν σε βάθος χρόνου, διασφαλίζοντας τη βιώσιμη ανάπτυξη των τουριστικών προορισμών και συνολικά της χώρας.
Και πολλοί επιχειρηματίες, μικροί και μεγάλοι, ακόμα και με πορεία δεκαετιών, όπως παραδέχονται παράγοντες του τουριστικού κλάδου, δεν είναι απαραίτητα οραματιστές ούτε δεκτικοί σε αλλαγές, ιδίως όταν απαιτούν κόπο και δέσμευση οικονομικών πόρων. Αρκετοί, ιδίως σε απομακρυσμένους προορισμούς, αφήνουν τις εξελίξεις να τους προσπερνούν, αδιάφοροι για τις νέες τάσεις, υπονομεύοντας την ποιότητα και συνεπώς την ανταγωνιστικότητα του τοπικού τουριστικού προϊόντος.