Αν και ο ούριος άνεμος ακόμα δεν έχει φυσήξει στην ακτοπλοΐα, νέα επιχειρηματικά σχέδια ξεκινούν να υλοποιούνται, με δρομολογήσεις νέων πλοίων αλλά και σε αναμονή για νέα δρομολόγια με Τουρκία και Κύπρο.
Ξεκίνησε τα δρομολόγια του το νέο απόκτημα της Sea Jet, το “Super Star” το πρώην Super Ferry II, με απογευματινά δρομολόγια από Ραφήνα σε Άνδρο – Τήνο – Μύκονο – Πάρο. Σε αναμονή για τις αρχές καλοκαιριού είναι τo πλοίο CAT I, πρώην Αλκυόνη, που μπαίνει στις γραμμές των Σποράδων. Ο εφοπλιστής Γιώργος Γιαλόζογλου αγόρασε το πλοίο με΄τα από την κατάσχεση του από την τράπεζα και θα εκτελεί τα δρομολόγια Άγιος Κωνσταντίνος – Σποράδες.
“Η δρομολόγηση του CAT I έρχεται να αναβαθμίσει τις προσφερόμενες υπηρεσίες στις θαλάσσιες μεταφορές, μεταφέροντας επιβάτες καθημερινά από τον Άγιο Κωνσταντίνο στη Σκιάθο σε 2 ώρες και 5 λεπτά, στη Σκόπελο σε 3 ώρες και 5 λεπτά και στην Αλόννησο σε 3 ώρες και 45 λεπτά, άνετα και ευχάριστα” επισημαίνει η διοίκηση της εταιρείας.
Την ίδια στιγμή σε αναμονή για τα μέσα Ιουνίου βρίσκεται η δρομολόγηση δύο επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων που θα συνδέσουν για πρώτη φορά τη Θεσσαλονίκη με την ιστορική πόλη της Σμύρνη, αλλά και μετά από είκοσι ένα χρόνια τη Λεμεσό με τον Πειραιά.
Στη γραμμή, Θεσσαλονίκη – Σμύρνη θα δρομολογηθεί το πλοίο “Σμύρνα”, το οποίο ανήκει στη ναυτιλιακή εταιρεία Levante Ferries του Γιώργου Θεοδόση, στον οποίο ανήκει και η εταιρεία παροχής τηλεφωνικών υπηρεσιών 11880 και το οποίο τώρα βρίσκεται στα ναυπηγεία.
Όσον αφορά στη θαλάσσια γραμμή, Λεμεσός – Πειραιάς, είναι σε αναμονή η οριστική απόφαση του υφυπουργείου Ναυτιλίας της Κύπρου για την επιλογή της πλοιοκτήτριας που θα αναλάβει την επιδοτούμενη γραμμή. Υπενθυμίζεται ότι στον διεθνή διαγωνισμό συμμετείχαν τρεις ναυτιλιακές εταιρείες. Η θαλάσσια επιβατική σύνδεση μεταξύ Ελλάδας-Κύπρου θα γίνεται με 22 δρομολόγια χωρίς να υπάρχει ενδιάμεσος σταθμός. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό τα δρομολόγια θα αρχίζουν από τον μήνα Απρίλιο ή Μάιο και θα ολοκληρώνονται Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο. Τα εισιτήρια θα κυμαίνονται από τα 50 μέχρι και 80 ευρώ με επιστροφή. Εξάλλου, το αυτοκίνητο θα είναι πάντα συνοδευόμενο και η τιμή του θα είναι στα 150 ευρώ μετ’ επιστροφής ενώ στα μοτοποδήλατα το εισιτήριο μετ’ επιστροφής στα 100 ευρώ.
ΑΝΕΚ
Ανοδικά κινήθηκε ο κύκλος εργασιών για το σύνολο του 2021, καθώς η σταδιακή αποκατάσταση της οικονομικής δραστηριότητας οδήγησε σε βελτίωση του οικονομικού κλίματος και στην ανάκαμψη της οικονομίας σε διεθνές επίπεδο. Στην ελληνική οικονομία, η καλύτερη του αναμενόμενου πορεία του τουρισμού και η κατακόρυφη αύξηση των εξαγωγών συνέβαλαν σημαντικά στην άνοδο του ΑΕΠ
Επιδείνωση εμφάνισαν τα οικονομικά μεγέθη της ΑΝΕΚ Lines, καθώς μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας οι ζημιές διευρύνθηκαν στα 41,7 εκατ. ευρώ για το 2021 από ζημιές 15,1 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος, ενώ το καθαρό αποτέλεσμα της μητρικής καθορίστηκε σε ζημιές 42,9 εκατ. ευρώ από ζημιές 14,8 εκατ. ευρώ το 2020.
Η αύξηση των ζημιών, πάντως, επήλθε κόντρα στην πορεία των εσόδων, τα οποία ενισχύθηκαν στο +21% και τα 150 εκατ. ευρώ σε επίπεδο Ομίλου και σε 129,4 εκατ. ευρώ σε επίπεδο μητρικής. Βελτιωμένα ήταν και τα αποτελέσματα EBITDA (προ φόρων χρηματοδοτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων), τα οποία διαμορφώθηκαν σε 7 εκατ. ευρώ από 6,8 εκατ. ευρώ το 2020. Για τη μητρική αντίθετα, τα EBITDA καθορίστηκαν σε 4,1 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 0,7 εκατ. ευρώ. Για την αντιμετώπιση των υπαρχόντων κινδύνων, ο Όμιλος άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο αναπροσαρμογών της τιμολογιακής πολιτικής, ώστε να αντισταθμίσει την αρνητική επίδραση των αυξημένων τιμών σε καύσιμα και πρώτες ύλες.
Στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν στις μετακινήσεις των επιβατών, λόγω της εφαρμογής έκτακτων μέτρων για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης της πανδημίας, συνεχίστηκαν κατά τους πρώτους μήνες του 2021 και καταργήθηκαν σταδιακά μέχρι τα μέσα Μαΐου, ενώ εξακολούθησαν να ισχύουν τα μειωμένα πρωτόκολλα πληρότητας επιβατών των πλοίων. Το 2021 επιτεύχθηκε μερική ανάκτηση του μεταφορικού έργου και των εσόδων σε σχέση με το 2020 όπου οι αρνητικές συνέπειες της πανδημίας ήταν ιδιαίτερα έντονες έχοντας επιφέρει πρωτοφανείς απώλειες στα εν λόγω μεγέθη. Ωστόσο, η αλματώδης άνοδος των διεθνών τιμών πετρελαίου απορρόφησε το μεγαλύτερο μέρος της ωφέλειας από την αύξηση της κίνησης και των εσόδων. Οι τιμές αγοράς καυσίμων του Ομίλου μεσοσταθμικά το 2021 σημείωσαν αύξηση κατά 45% περίπου σε σχέση με την προηγούμενη χρήση.
Χρηματοοικονομικά και επενδυτικά αποτελέσματα
Το καθαρό χρηματοοικονομικό κόστος του Ομίλου και της Εταιρείας για το 2021 ανήλθε σε €10,0 εκατ. έναντι €8,9 εκατ. την προηγούμενη χρήση, ενώ τα αποτελέσματα από επενδυτικές δραστηριότητες διαμορφώθηκαν σε ζημιές €25,7 εκατ. έναντι ζημιών €0,1 εκατ. το 2020. Οι υψηλές ζημιές των επενδυτικών αποτελεσμάτων της χρήσης 2021 προέκυψαν, κυρίως, από απομειώσεις της αξίας των πλοίων, καθώς και από την επίδραση της μη άσκησης του δικαιώματος αγοράς πλοίου και την αποαναγνώριση της σχετικής σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης από το πάγιο ενεργητικό και τις υποχρεώσεις.
Καθαρά αποτελέσματα
Ως απόρροια των ανωτέρω, τα ενοποιημένα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους για το 2021 ανήλθαν σε ζημιές €40,2 εκατ. έναντι ζημιών €14,1 εκατ., ενώ τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας ανήλθαν σε ζημιές €41,7 εκατ. έναντι ζημιών €15,1 εκατ. Αντίστοιχα, τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους της Μητρικής για το 2021 ανήλθαν σε ζημιές € 43,9 εκατ. έναντι ζημιών €14,8 εκατ.
Το πρώτο τρίμηνο του 2022 η επιβατική κίνηση και το μεταφορικό έργο του Ομίλου κυμάνθηκαν σε αρκετά ικανοποιητικά επίπεδα, γεγονός που επιβεβαιώνει την εκτίμηση για επιστροφή των σχετικών μεγεθών στα προ της πανδημίας δεδομένα. Ωστόσο, οι διεθνείς τιμές πετρελαίου το 2022 σταδιακά διαμορφώθηκαν σε πρωτοφανή υψηλά επίπεδα επηρεαζόμενες από τις τρέχουσες γεωπολιτικές εξελίξεις και την ενεργειακή κρίση. Συμπερασματικά, σε οικονομικό επίπεδο η γεωπολιτική αβεβαιότητα, η ενεργειακή κρίση, οι αυξήσεις τιμών και η εξέλιξη πιθανών νέων παραλλαγών της πανδημίας COVID-19 συντηρούν ένα κλίμα ανησυχίας.
capital.gr