Μιχάλης Λάμπρος: Θα χρειαστούν τουλάχιστον πέντε χρόνια προετοιμασίας και επανεκκίνησης για την κρουαζιέρα
Σε μία καταστρεπτική χρονιά λόγω πανδημίας για την παγκόσμια οικονομία, η κρουαζιέρα ήταν ο τουριστικός κλάδος ο οποίος επλήγη περισσότερο, με εταιρείες κολοσσούς να «γονατίζουν» και να αναγκαστούν να πουλήσουν πλοία τους ακόμη και για παλιοσίδερα ενώ 100άδες χιλιάδες εργαζόμενοι έμειναν άνεργοι.
Το έτος ανάκαμψης εξαρτάται από την αποτελεσματικότητα του εμβολίου. Άλλοι το τοποθετούν το 2023 και άλλοι νωρίτερα, το 2022.
Ο Μιχάλης Λάμπρος στέλεχος της κρουαζιέρας με περισσότερα από 60 χρόνια εμπειρία καταγράφει τις επιπτώσεις του κορωνοϊού αλλά και τα προοπτικές για το 2021 που μόλις ανέτειλε.
«Ο τομέας της κρουαζιέρας, κατά την προσωπική μας άποψη δοκιμάζεται πολύ περισσότερο από άλλους τομείς με καταστρεπτικά οικονομικά αποτελέσματα και για τις εταιρείες κρουαζιερόπλοιων, αλλά και για τις τοπικές οικονομίες σε παγκόσμια κλίμακα ως αποτέλεσμα της υποχρεωτικής ακύρωσης εκατοντάδων προγραμματισμένων κρουαζιέρων στα λιμάνια προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων κατά το έτος 2020», επισημαίνει και συνεχίζει αναλύοντας τα δεδομένα:
1. Μέχρι το τέλος του έτους 2019, ο αριθμός επιβατών που εκτέλεσαν κρουαζιέρες σε παγκόσμια κλίμακα ήταν πάνω από 29 εκατομμύρια. Ο αριθμός αυτός μειώθηκε το 2020 σε περίπου 8 εκατομμύρια και σύμφωνα με προοπτικές υπευθύνων παραγόντων του τομέα της Κρουαζιέρας θα παραμείνει κάτω από τα επίπεδα του έτους 2019 τουλάχιστον για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, προτού να επανέλθει σε ιδανική ανάκαμψη.
2. Τα έσοδα όλων των γραμμών Κρουαζιέρας σε παγκόσμιο επίπεδο εξαφανίστηκαν από την πανδημία με αποτέλεσμα από τον περασμένο Μάρτιο, όλες οι εταιρείες κρουαζιερών σχεδόν να μηδενίσουν τις εισπράξεις από πωλήσεις εισιτηρίων και να προχωρήσουν σε παροπλισμό του μεγαλύτερου ποσοστού κρουαζιερόπλοιων τους διατηρώντας μόνο ορισμένα, μικρής χωρητικότητας σε τοπικές κρουαζιέρες.
3. Η παγκόσμια Κρουαζιέρα απώλεσε κατά το 2020 πάνω από 20 δισεκατομμύρια δολάρια λόγω της πανδημίας, πράγμα που σημαίνει πτώση σε ετήσια βάση πάνω από 70%. Παράλληλα, οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιεροπλοίων όπως η Carnival, η Royal Caribbean, η Norwegian Cruise Lines και η MSC, προκειμένου να διατηρήσουν σε ικανοποιητική κατάσταση τα παροπλισμένα κρουαζιερόπλοια, αναγκάστηκαν να δαπανούν πάνω από 2 δισεκατομμύρια δολάρια σε μηνιαία βάση με αποτέλεσμα να καταφύγουν σε υπέρογκους δανεισμούς με εξωφρενικά επιτόκια.
4. Σύμφωνα με στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα από σοβαρές εταιρείες, η Αμερικανική βιομηχανία Κρουαζιέρας, ως η μεγαλύτερη στον κόσμο, θα χάσει το έτος 2020 πάνω από 10 δισ. δολάρια ενώ η δεύτερη μεγαλύτερη παγκοσμίως, η Γερμανική, θα χάσει πάνω από 2 δισ. δολάρια σε σύγκριση με το έτος 2019.
Όπως υπογραμμίζει ο Μιχάλης Λάμπρος «βάσει στοιχείων της Γερμανικής εταιρείας STATISTA θα πρέπει να είμαστε ικανοποιημένοι αν ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας σε παγκόσμιο επίπεδο πλησιάσει τα οκτώ εκατομμύρια το έτος 2020 έναντι πάνω από 29 εκατομμύρια το έτος 2019. Η ίδια εταιρεία εκτιμά ότι ο αριθμός των επιβατών θα παραμείνει κάτω από τα επίπεδα του έτους 2019 για τα επόμενα τέσσερα χρόνια μέχρις ότου επανέλθει στα επίπεδα του έτους 2019».
Οι επενδύσεις στον τομέα της Κρουαζιέρας σε όλα τα πλοία που κυκλοφορούσαν στις αρχές του έτους 2020 ξεπερνούσαν τα 4 δισ. δολάρια, κάτι που σημαίνει ότι σήμερα λόγω της πανδημίας βρίσκονται στον αέρα.
Στις αρχές του 2020 είχαν επιβεβαιωθεί παραγγελίες για 117 νέα κρουαζιερόπλοια όλων των μεγεθών για σταδιακές παραδόσεις μέχρι το έτος 2025, και οι προβλέψεις έλεγαν ότι το έτος 2020 θα πλησιάζαμε σε παγκόσμιο επίπεδο τα 32 εκατομμύρια επιβάτες.
Το έτος 2020 παραδόθηκαν στους αγοραστές δεκαεπτά νέα κρουαζιερόπλοια, τα περισσότερα των οποίων οδηγήθηκαν σε παροπλισμό.
«Ας ρίξουμε όμως μια ματιά στο πώς εξελίχθησαν οι δραστηριότητες των κρουαζιερόπλοιων σε παγκόσμια κλίμακα και τι μας περιμένει το έτος 2021 και μετά», λέει ο Μιχάλης Λάμπρος:
-Οι λίγες εταιρείες που ξεκίνησαν δειλά-δειλά κρουαζιέρες στην Βόρειο Ευρώπη μόνο με τοπικούς επιβάτες και σε περιορισμένο αριθμό, καθώς επίσης σε ολιγοήμερες κρουαζιέρες, όπως π.χ η AIDA, η TUI και η HAPAG LLOYD, λόγω της έξαρσης του κοροναϊού ακύρωσαν όλα τα μελλοντικά προγράμματα κρουαζιερών και τα μετέφεραν για Απρίλιο και Μάϊο του έτους 2021.
– Όσες κρουαζιέρες πραγματοποιήθηκαν μέχρι σήμερα αφορούσαν μικρό αριθμό επιβατών και στα περισσότερα λιμάνια προσέγγισης υπήρχε απαγόρευση εξόδου επιβατών και πληρωμάτων από τα πλοία και απαγόρευση επίσκεψής τους στα λιμάνια. Η χωρητικότητα περιοριζόταν στο 50-60% της δυναμικότητας των επιβατών του κάθε πλοίου.
–Στη Μεσόγειο οι ιταλικές εταιρείες MSC και COSTΑ ξεκίνησαν δειλά-δειλά κρουαζιέρες από την Γένοβα ή τη Βενετία με προσέγγιση και σε δύο ελληνικά λιμάνια, αλλά με πολύ περιορισμένη χωρητικότητα και μόνο Ιταλών επιβατών.
Και οι δύο ανωτέρω εταιρείες ακύρωσαν όλες τις προγραμματισμένες κρουαζιέρες τους μέχρι τα τέλη του 2020, με προοπτική επανέναρξης τον Απρίλιο του έτους 2021.
–Η ίδια κατάσταση ισχύει και για την TUI, η οποία ξεκίνησε κρουαζιέρες από το Ηράκλειο Κρήτης με μικρό αριθμό Γερμανών επιβατών, η οποία ακύρωσε τις μελλοντικές κρουαζιέρες της για όλο το υπόλοιπο του έτους 2020, λόγω του lockdown στην Ελλάδα” και συνεχίζει:
«Περιττό να αναφέρουμε ότι η χρήση προστατευτικής μάσκας είναι υποχρεωτική για επιβάτες και πληρώματα καθ’ όλη την διάρκεια των κρουαζιερών. Επίσης, πρέπει να τηρούνται στο πλοίο οι προβλεπόμενες αποστάσεις μεταξύ των επιβατών και ο διαχωρισμός σε ξεχωριστά σαλόνια των επιβατών άνω της ηλικίας των 65 ετών από της μικρότερης ηλικίας επιβάτες. Καθημερινή θερμομέτρηση πληρώματος και επιβατών και απαγόρευση εξόδου από το πλοίο στα λιμάνια προσέγγισης με εξαίρεση τις οργανωμένες εκδρομές για επιβάτες».
Για τις κρουαζιέρες στην Αμερική τονίζει:
« Όσον αφορά τις κρουαζιέρες Αμερικής, εδώ τα πράγματα είναι δυστυχώς σε απόλυτη απραξία εκτός από τα κρουαζιερόπλοια δυναμικότητας μέχρι 200 επιβατών και πληρωμάτων.
Το CENTERS FOR DISEASE CONROL AND PREVENTION των ΗΠΑ που καθορίζει την υγειονομική πολιτική εξακολουθεί να απαγορεύει την επανεκκίνηση των μεγαλύτερης δυναμικότητας κρουαζιερόπλοιων μέχρι τους πρώτους μήνες του 2021, με αποτέλεσμα όλες οι μεγάλες εταιρείες που βασίζονται πάντα στην μεγάλη αγορά της Αμερικής και του Καναδά να βρίσκονται σε απραξία και να ζημιώνονται κάθε μήνα με τεράστια ποσά για τη συντήρηση των παροπλισμένων κρουαζιερόπλοιων.
Οι κανόνες που θέτει ο Οργανισμός Υγείας της Αμερικής είναι πράγματι πολύ αυστηροί και όλες οι εταιρείες κρουαζιερόπλοιων που προγραμματίζουν επανέναρξη από το 2021, άνοιξη και καλοκαίρι, θα είναι υποχρεωμένες να εφαρμόσουν σκληρά και δαπανηρά μέτρα για επαναστατικές αλλαγές στα πλοία, κάτι που θα αποβεί σίγουρα ασύμφορο, με αποτέλεσμα να οδηγηθούν πολλά παλιά κρουαζιερόπλοια σε διάλυση» και συνεχίζει:
«Όλα τα πιο πάνω στοιχεία αφορούν επίσης και τις κρουαζιέρες για όλα τα μέρη του κόσμου, Ασία, Αυστραλία, Αλάσκα, Κεντρική και Βόρεια Αμερική. Δύσκολη επομένως η επανεκκίνηση των κρουαζιερόπλοιων.
Η προσωπική μας άποψη είναι ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον πέντε χρόνια προετοιμασίας και επανεκκίνησης μέχρι να φθάσουμε στο σημείο ανάπτυξης του έτους 2019 με 32 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιέρας και πάνω από 400 κρουαζιερόπλοια σε παγκόσμια κλίμακα. Το ξεκίνημα φυσικά θα βασισθεί στα μικρής χωρητικότητας κρουαζιερόπλοια τα οποία θα εμπιστευθούν οι επιβάτες.
Όσο για τις απώλειες στην παγκόσμια οικονομία από την κατάπτωση της κρουαζιέρας ο Μιχάλης Λάμπρος επισημαίνει:
«Να ρίξουμε όμως μια ματιά στο τι χάνει η παγκόσμια οικονομία από τον τομέα της Κρουαζιέρας. Ο τομέας της Κρουαζιέρας απασχολεί πάνω από 1.200.000 προσωπικό στα πλοία και στα γραφεία και ενισχύει κάθε χρόνο την παγκόσμια οικονομία με 150 δισ. δολάρια.
Δυστυχώς όλες οι ενδείξεις οδηγούν στο ό,τι θα περάσουμε δύσκολες καταστάσεις σε παγκόσμιο επίπεδο μέχρι να ξαναδούμε τον τομέα της Κρουαζιέρας στα προ του έτους 2020 επίπεδα».
πηγή newmoney.gr